Asteroiden 2014 JO25 passerer jorda i 1,8 millioner kilometers avstand. Det er bare fire ganger mer enn avstanden til månen.

© ESA / Carril

Se opp: Sjelden asteroide suser rett forbi jorda

Du får bare muligheten en gang i livet, men til gjengjeld trenger du ikke dra lenger enn hagen. Opplev en enorm stein suse rett forbi planeten – den vender ikke tilbake før om 500 år.

19. april 2017 av Mikkel Skovbo

Ensomt og hemmelighetsfullt suser den minst 650 meter lange asteroiden gjennom verdensrommet med over 120 000 km/t.

Og du kan følge den – i hvert fall med øynene.

Etter mørkets frambrudd onsdag 19. april kan helt vanlige asteroide-fans få øye på 2014 JO25, som passerer rett forbi jorda – for første og eneste gang i sin levetid.

SE ASTEROIDEN 19. APRIL:

• Få tak i en kraftig kikkert eller et mindre teleskop.
  • Se mot den ytterste stjernen i Karlsvognens "håndtak" (Alkaid) eller stjernetegnet Jakthundene, rett etter mørkets frambrudd.
  • Kikk etter et langsomt vandrende lysglimt.

Høy refleksjon sikrer enestående opplevelse

Den jordnære asteroiden suser forbi planeten vår i en avstand på 1,8 millioner kilometer. Det er bare 4,6 ganger avstanden til månen – og det tetteste en asteroide på den størrelsen har vært på jorda siden 2004.

>> Er du vill etter himmelens underverker? Bli med på solformørkelsesreise!

2014 JO25 har ikke passert jorda på over 400 år og vil først hilse på oss igjen om 500 år, da den vender tilbake fra sin bane rundt sola.

Asteroidens overflate er dobbelt så reflekterende som månen, og astronomi-entusiaster med en kraftig kikkert eller et mindre teleskop vil derfor kunne nyte den sjeldne visitten på himmelen.

NASA følger også med

Akkurat hva asteroiden består av, og hvordan den ser ut, er fortsatt en gåte, og derfor vil astronomene også ha antennene ute under passasjen.

NASAs Goldstone Solar System Radar i California og Arecibo-observatoriet i Puerto Rico vil foreta radarobservasjoner, som blant annet skal kartlegge asteroidens overflate i en detaljgrad på noen få meter.

Goldstone Solar System Radar (øverst tv.) og Arecibo-radioteleskopet (nederst tv.) kan – i motsetning til jordbaserte optiske teleskoper, som kun fanger opp lys – generere bilder av asteroiders overflate (eksemplet th.).