Hvorfor går ikke asteroidene sammen og blir én planet?

Mellom Mars og Jupiter ligger det et belte av asteroider. Hvorfor har ikke disse steinblokkene for lengst søkt sammen og blitt til én planet?

Asteroidene består av materiale som ble til overs da planetene ble dannet for 4,5 milliarder år siden. Tenker man seg at de titusenvis av kilometerstore steinblokkene som utgjør asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter, samlet seg til én planet, ville det blitt en ytterst liten klode, for asteroidenes samlede masse er langt mindre enn massen som utgjør Månen. Men asteroidene får aldri noen fremtid som felles planet, noe som skyldes påvirkningen fra Jupiter, solsystemets største klode. Jupiters gravitasjon er enorm; den er merkbar gjennom hele asteroidebeltet. Derfor beherskes beltet av et fenomen kjent som resonans. En resonans oppstår når en asteroide har en omløpstid som bare er en brøkdel av Jupiters omløpstid, så som /3 eller /5. Utsettes en asteroide for resonans, kan Jupiter skyve asteroiden inn i en ny bane. Hvis det skjer, kan den kollidere med andre asteroider. Disse sammenstøtene er så kraftige at de fører til byger av steinfragmenter som slynges ut i alle retninger, det motsatte av at asteroidene søker sammen for å bli en egen klode. Ny forskning hevder at Jupiter har flyttet seg innover mot Solen siden solsystemets opprinnelse, og at resonanssonene også har beveget seg i tidens løp. Asteroidene har aldri fått nok ro til å samle seg til én enkelt litt større planet.