Er asteroidebeltet en pulverisert planet?

Hvorfor er det et asteroidebelte mellom Mars og Jupiter? Kan det være restene av en tidligere planet som har eksplodert?

Den første asteroiden ble oppdaget nyttårsnatten 1800/1801. Det var Ceres, og da det snart ble funnet mange flere, oppsto antagelsen om at asteroidene var rester av en større planet som var gått til grunne, for eksempel i en kjempeeksplosjon. Det var bare ett problem: La man sammen massen i alle de til da kjente asteroidene, ble resultatet svært beskjedent, kanskje bare en tusendel av hele Jordens masse. Derfor mener de fleste astronomene i dag at asteroidene ikke er planetrester, men tvert imot byggemateriale til en planet som aldri gjorde det til noe. Solsystemets indre planeter tror man er dannet ved at såkalte planetesimaler klumpet seg sammen til større elementer, det vil si steiner i alle mulige størrelser, som oppsto av støvet som drev rundt som en skive rundt den nyfødte Solen for 4,6 milliarder år siden. Men utenfor Mars, den ytterste av steinplanetene, har planetesimalene aldri fått muligheten til å søke sammen og bli et større legeme. Det skyldes blant annet gravitasjonskreftene fra Jupiter, som hele tiden har forstyrret de eksisterende objektene slik at de ikke kunne holde sammen. Man vet i dag om tusenvis av asteroider, men Ceres er fortsatt den største med en diameter på nesten 1000 kilometer.