nb web u34 husker du asteroide

Asteroidetrussel bommer

Flere medier skriver at en asteroide kalt 1950 DA ville treffe Jorden i 2880. Sannheten er imidlertid at astronomene de senere årene har funnet ut at risikoen likevel er svært liten.

21. august 2014 av Carsten Nymann

”På sin vei gjennom rommet roterer asteroiden 1950 DA med en slik kraft at den burde falle fra hverandre.

Forskere ved det amerikanske University of Tennessee har nå studert himmellegemet og funnet ut at bare en elektrostatisk effekt kalt van der Waals-kraften hindrer at den store klumpen på 1,3 kilometer splintres.”

Slik burde nyheten om 1950 DA ha vært i ukens løp etter at forskerne offentliggjorde sitt arbeid.

Gammelt tall ble blåst opp I stedet ble det til dommedagsoverskrifter da flere medier rapporterte at asteroiden med en sannsynlighet på 1 av 300 ville treffe Jorden i 2880.

Tallet stammer fra en utregning som ble foretatt i 2002, og som Illustrert Vitenskap da også refererte i seksjonen Ny viten.

Problemet er bare at et annet forskerteam så sent som i 2013 satte seg ned og regnet etter med helt nye data. De kom frem til at sannsynligheten snarere er 1 av 4000.

Nær ved er ganske langt unna 1950 DA er én av rundt nesten 1000 asteroider på over én kilometer, som har baner som bringer dem ”i nærheten av Jorden”.

I astronomiske termer vil ”i nærheten” si innenfor en avstand til Solen på 194 477 231 km.

De nærmeste objektene vi kjenner til, passerer oss riktignok med en avstand på bare fem millioner km – men det er fortsatt mer enn 10 ganger lengre unna enn Månen.