Asteroider får egen richterskala

Astronomene beregner risikoen for kollisjon med jorden

1. september 2009

Alle kjenner den såkalte richterskalaen, som brukes til å måle styrken av jordskjelv her på jorden. Men nå vil astronomene bruke den samme ideen til å beskrive virkningene av en kollisjon mellom jorden og en komet eller en asteroide. Offisielt heter den nye asteroideskalaen The Torino Impact Hazard Scale, oppkalt etter den italienske byen der astronomene på et internasjonalt møte vedtok å ta den i bruk. Torinoskalaen, som den heter i dagligtale, er utviklet av den amerikanske professor R.H. Binzel og går fra 0 til 10. Selve tallet beregnes ut fra to faktorer, henholdsvis sannsynligheten for en kollisjon og kollisjonens voldsomhet. Asteroider med et torinotall på 0 behøver vi ikke å bekymre oss om, mens derimot et torinotall på 10 er ensbetydende med en global katastrofe. Etter den nye skalaen vil en stor asteroide på 10 km – som i seg selv er i stand til å legge jorden øde – til tross for størrelsen få torinotallet 0 hvis det ikke er noen risiko for at den kan treffe jorden innen overskuelig fremtid. Dette er heldigvis tilfellet for alle de kjente asteroidene av denne størrelsesordenen. Til gjengjeld kan en liten stein på kanskje bare 100 meter i diameter få et torinotall på 3 hvis faren for kollisjon bedømmes som høy. Til nå har det høyeste torinotallet vært 1 for de asteroidene som kommer i nærheten av jorden. Selv om det finnes en mengde slike kilometerstore steiner i rommet, er det ingen av dem som har mulighet for å treffe jorden. Sannsynligheten for torinotall på over 8 er så liten at vi i praksis ikke behøver å gruble over det.