nb_u50 asteroide

Asteroide har kurs mot Jorden

En nylig oppdaget asteroide suser tett forbi Jorden hvert tredje år. Umiddelbart utgjør den ingen risiko, men forskeren bak funnet advarer om at romsteinens bane er vanskelig å forutsi.

11. desember 2014 av Carsten Nymann

Romfartsorganisasjonen NASA anslår at solsystemet rommer cirka 100 000 romlegemer som har en bane som kan krysse Jordens, og som er store nok til å utgjøre en trussel.

Inntil videre har astronomer identifisert rundt 11 000 av disse, men denne uken kunne den russiske forskeren Vladimir Lipunov tilføye enda en på listen.

Den cirka 400 meter store romsteinen “2014 UR116” flyr rundt Solen i et treårig kretsløp som med jevne mellomrom tar den nær Jorden.

Asteroide trussel først om 150 år

Ifølge NASA kommer asteroiden ikke nær nok Jorden til at den utgjør en reell trussel.

Datamodeller vise at 2014 UR116 vil holde tilstrekkelig avstand til Jorden i minst de neste 150 årene.

Vladimir Lipunov understreker likevel at det er vanskelig å forutsi banene til store asteroider, fordi kursen påvirkes av gravitasjonen fra andre planeter.

Asteroide vil skape kjempeeksplosjon

Hvis 2014 UR116 treffer Jorden, vil det ifølge forskeren medføre en eksplosjon som er 1000 ganger kraftigere enn den som rammet byen Chelyabinsk i Russland i 2013.

Nylig gikk over 100 forskere fra hele verden sammen om å oppfordre verdenssamfunnet til å bygge et avansert sporingssystem som kan spotte truende romsteiner.

Asteroider kom med vann til Jorden

Asteroider bringer likevel ikke bare død og ødeleggelser. Uken har også gitt nyheten om at de hadde med seg vann til Jorden i Jordens barndom.

Hittil har de fleste astronomene trodd at vannet kom med kometer, men duggfriske analyser fra Rosetta-sonden taler mot den teorien.