rumsonder jagter skatte

3 av verdensrommets største skatter

750 billioner kroner. Så mye er asteroiden Siwa verdt i metaller. Og på Neptun og Uranus kan det flyte med diamanter. Her er tre av solsystemets største skatter.

19. april 2016 av Rikke Jeppesen og Rolf Haugaard Nielsen

1. Asteroide-skatter av gull, sølv og platina

Edle metaller virvler rundt i asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter.

I metallasteroidene finnes det ikke bare gull og sølv, men også det dyreste og mest ettertraktede metallet som finnes: platina.

Det amerikanske gruveselskapet Planetary Resources anslår at én asteroide kan inneholde mer platina enn den mengden som er gravd opp på jorden gjennom historien.

Asteroiden Siwa inneholder bl.a. platina, og med en anslått verdi på 750 billioner kroner er det gode penger å hente for verdensrommets fremtidige skattejegere.

2. Diamanthav på Neptun og Uranus

Forskere mener at plantene Neptun og Uranus kan flyte med diamanter.

En forskergruppe fant i 2010 at diamant kan smelte hvis det utsettes for et så høyt trykk som det finnes på de to gassplanetene.

Under forsøkene oppdaget forskerne også at diamantmaterialet under disse spesielle betingelsene oppløses til en væske av rent karbon, hvor små klumper av diamant flyter rundt på samme måte som is flyter i vann.

Et indre hav av diamanter kan forklare mysteriet med at de to planetenes magnetiske poler er forskjøvet fra de geografiske polene. Og det kan åpne for en verden av uberørte skatter.

3. Viktige skatter: sjeldne jordarter

Mobiltelefon-høyttalere, vindmøller og elbiler er eksempler på produkter som krever de såkalte sjeldne jordartmetallene.

Og i asteroider er det enorme reserver av for eksempel yttrium, neodym og lantan, som kan holde utviklingen av ny teknologi i gang.

En sammenslutning av kjemikere fra hele USA, American Chemical Society, spår også at vi i de kommende århundrene vil mangle 44 viktige grunnstoffer, som alle kan utvinnes fra asteroider. Det gjelder for eksempel litium til batterier, fosfor til gjødsel og metaller som sink og sølv.

Jakten på verdensrommets skatter ER i gang