Gassplaneten Saturn er omgitt at et enormt ringsystem, som
består av små isklumper.

© Shutterstock

Se Saturns ringer og måner

Akkurat nå har du en enestående mulighet for å studere gasskjempen på nattehimmelen.

3. april 2018 av Redaksjonen

I dagene rundt 13. januar har du en ene­stående mulighet til å studere Saturn, som er solsystemets nest største planet.

På denne tiden vil avstanden mellom Jorden og Saturn bare utgjøre 1,2 milliarder kilometer.

Retter du blikket mot den, ligner Saturn en klar, gulaktig stjerne, men bruker du en kikkert med 30 gangers forstørrelse, ser du at planeten er avlang – noe som skyldes det enorme ring­systemet av stein og støv som omgir Saturn.

For øyeblikket er ringene skråstilt i forhold til Jorden, og de reflekterer store mengder sollys ned mot oss, slik at de er lette å se.

I tillegg til ringene får du også, hvis du er heldig, se Saturns største måne, Titan, og med en større stjernekikkert med ca. 150 mm brennvidde kan du også klare å få øye på månene Rhea, Tethys, Dione, Enceladus og Iapetus.

Slik gjør du

Hvis du står opp tidlig 7. april, kan du klokken 5 se gasskjempen Saturn, med sine fantastiske ringer og flere av de i alt 62 månene.

Vend blikket 10 grader over den sydøstlige horisonten. Saturns største måne Titan og Tethys ses litt til høyre over planeten. Enceladus, Rhea og Dione ses til venstre under giganten.

Med et lite teleskop kan du få et fint bilde av ringsystemets overside. I et større teleskop kan du se at ringene er delt i flere seksjoner. Ringene består av små isklumper som typisk er mellom 0,01 og 10 meter i diameter.

Se ut i universet

Den imponerende gasskjempen er bare et av de fenomenene som dukker opp i nattehimmelen denne våren.

Hvis du har fått blod på tann og vil fortsette stjernekikkingen, kan du nå skaffe deg den perfekte startpakke:

• En kraftig kikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan for eksempel peke kikkerten mot stjernebildet Svanen, der to stjerner støter sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fenomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.