Månebase

USA og Russland planlegger felles romstasjon på månen

Russerne vil studere asteroider, og amerikanerne trenger en månebase til å forberede et annet eventyr.

21. juli 2016 av Tobias Hjortkjær Schultz

Selv om man har helt ulike gjøremål dit man skal, kan man likevel spleise på taxien.

Det kan virke som dette er tanken bak planleggingen av en felles amerikansk/russisk utflukt til månen. Ifølge planen skal det skje i den første halvdelen av 2020-tallet.

Noen kan kanskje huske at Nasa for ikke så lenge siden fastslo at de ikke var på vei tilbake til månen, med mindre det kunne bli som passasjerer på europeiske eller russiske fartøy.

Slik blir det likevel ikke i det kommende samarbeidet om en felles månebase, skriver Science Alert.

Utviklingsbase

Amerikanerne kommer til å bidra tungt til eventyret.

Det som trolig har fått Nasa til å ombestemme seg, er målet om å kunne sende mennesker til Mars innen 2040.

Dette ambisiøse prosjektet krever en hel del forberedelse og utvikling av ny teknologi. En av utfordringene er å skape en boligmodul på en lite menneskevennlig planet.

Kunnskapsdeling

Russerne ligger langt framme når det gjelder akkurat denne teknologien.

Putins kosmonauter har til gjengjeld behov for amerikanernes kunnskap om hvordan man kommer trygt fram og tilbake til en annen klode.

Russerne planlegger nemlig å bli værende og studere asteroider når amerikanerne har forlatt basen. Amerikanerne bidrar med sitt utrolig kraftige Space Launch System, som Nasa arbeider med for å kunne reise til Mars.