Mars Ice House

Nasa bygger Mars-base av plast og is

Send et romskip til nordpolen på Mars, blås opp en ballong og forsterk den med et lag is. Her kan du se hvordan Nasa vil printe fremtidens Mars-base.

22. juni 2016 av Christian Ammitzbøll Juul & Karen Grubbe

Nasa arbeider nå for fullt med planene om en bemannet ferd til Mars. Siden astronauter ikke kan oppholde seg på planeten uten en base, og det er veldig dyrt å sende byggematerialer til Mars, forsøker Nasa å utnytte råstoffene på stedet.

For å få nye og kreative ideer avholdt Nasa i 2015 en konkurranse om å komme opp med den mest nyskapende Mars-basen – som kan bygges av roboter ut fra materialer på planeten, før astronautene ankommer.

En av de beste ideene kom fra arkitektfirmaene Cloud AO og SEArch. De vil bruke roboter til å bygge en 90 kvadratmeter stor base av is som finnes under overflaten.

Start på 1.12

Is beskytter Mars-astronauter

Når basens grunnmodul har landet, sendes små roboter av sted for å samle inn is under overflaten. Isen blir deretter 3D-printet på innsiden av en stor plastballong, som er blåst opp rundt grunnmodulen.

Og den storslåtte planen er ikke bare tomme ord.

Spesialistene har allerede testet systemet på jorden. En liten kopi av basen er skapt i laboratoriet.

Når isbasen står ferdig på Mars, vil det fem centimeter tykke skallet beskytte astronautene mot kosmisk stråling. Likevel vil de kunne kikke ut på det røde landskapet gjennom store vinduer.

Innenfor igloens ytre vegger blir det også printet en mindre modul. Den skal blant annet inneholde planter som forsyner astronautene med oksygen.

Ifølge Nasas plan skal de første menneskene lande på Mars i 2030-årene.