LISA mission

Se animasjonsfilm av LISA-ferden

I 2018 er det planen at ESA og NASA skal sende tre satellitter ut i rommet for å måle tyngdebølger. Her kan du se hvordan det skal foregå.

1. mars 2010

Med ny og avansert teknikk vil tre satellitter forsøke å måle tyngdebølgene som sendes ut av svarte hull og dobbeltstjerner. Den såkalte LISA-ferden, som er planlagt å finne sted i 2018, er et fellesprosjekt mellom ESA og NASA, og LISA står for Laser Interferometer Space Antenna.

Nedenfor kan du se en animasjonsfilm av hvordan ESA og NASA har tenkte seg å sende satellittene ut i rommet, og hvordan de kommer til å fungere.

Videoen er produsert og utlånt av Max-Planck-Institut für Gravitationsphysik/MildeMarketing Wissenschaftskommunikation

Læs også artiklen , der udover selve LISA-missionen også beretter om testsatellitten LISA pathfinder, der allerede fra 2011 skal bane vejen for LISA-missionen.

Les også artikkelen "Satellitter skal måle universets skjulte krefter" som i tillegg til å omhandle LISA-ferden også forteller om testsatellitten LISA Pathfinder, som allerede i 2011 skal forberede ferden i 2018.