67p byggesten

SENSASJON: Livets byggestein funnet på komet

Astronomene nærmer seg nå gåten om hvordan livet på jorden har oppstått. Rosetta-sonden har funnet livets byggesteiner på kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko.

1. juni 2016 av Babak Arvanaghi

Et av livets største mysterier er hvor livet kommer fra. Og forskerne har nå kommet ett skritt nærmere en løsning.

I den tynne atmosfæren omkring kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenko har Rosetta-sonden gjort et sensasjonelt funn.

Ved hjelp av et spektrometer har sonden funnet livets byggesteiner. Det eneste kometen mangler for å skape liv slik vi kjenner det, er energi, som for eksempel varme, og vann.

Byggesteiner funnet i atmosfæren

Siden august 2014 har Rosetta-sonden studert kometen. Og selv om landingsmodulen Philae ikke fungerte helt som planlagt, sender sonden fortsatt observasjoner tilbake til jorden.

Den badeandlignende kometen blir fortsatt finstudert.

Og det er i et av disse observasjonene det eksepsjonelle funnet er gjort.

Sonden har funnet fosfor og aminosyren glysin i den tynne atmosfæren rundt kometen. De to stoffene er nok til å danne DNA, proteiner og cellemembraner.

Livet kom fra kometene

Glysin er den enkleste av alle aminosyrer og finnes i alle proteiner. Aminosyren finnes bare som gass ved temperaturer over 150 grader, og derfor er den vanskelig å finne.

Det er likevel ikke første gang glysin er blitt påvist på en komet. Men da kunne ikke forskerne avvise at målingen var forurenset av materiale fra jorden.

Funnet gir støtte til teorien om at livet kom til jorden med kometer: Kometene bar på byggesteinene, og jorden hadde de riktige forholdene til at livet kunne oppstå.