Philae våkner igjen

Philae våkner opp til dåd

En fjellsprekk har skjermet Philae fra solen og tømt batteriene. Nå er landingsfartøyet våknet opp av dvalen.

15. juni 2015 av Babak Arvanaghi

Philae våkner og sender data til Jorden

Syv måneder etter at Philae gikk tom for strøm er landingsfartøyet våknet fra dvalen igjen. Philae, som er på størrelse med en vaskemaskin, var våken i 85 sekunder, og i løpet av den tiden rakk sonden å sende 800 datapakker.

Det gjenstår imidlertid over 8000 datapakker som ikke er sendt ennå.

Etter å ha vært på reise i rommet i 10 år kom Philae sammen med moderskipet Rosetta frem til kometen 67P/ Tjurjumov-Gerasimenko i november. Kometen ble funnet etter en 500 millioner kilometer lang reise i verdensrommet.

En video fra ESA viser hvordan Philae burde ha landet i november.

Philae ble parkert i skyggen

Som det første menneskeskapte fartøy noensinne, landet Philae på kometen. Men til tross for den vellykkede landingen, var ikke oppdraget den dundrende suksessen som astronomer hadde håpet på.

Landingsfartøyet bommet i første omgang på landingsstedet på kometen og hoppet derfor videre og landet et annet sted. Dessverre landet Philae i en fjellsprekk, og derfor har det vært vanskelig å få ladet batteriene. Sollyset nådde ikke ned til Philaes solceller.

Batteriene på Philae holdt i 60 timer

Etter landingen var Philae våken i 60 timer før batteriet var brukt opp. Når fartøyet nå er våknet opp fra dvalen, skyldes det at kometen har beveget seg nærmere solen og at landingsmodulens batterier har fått litt sårt tiltrengt strøm.

Forskere håper at Philae kan gi svar på hvordan planetene i solsystemet vårt oppstod. Og dermed også hvor liv kommer fra.

Rosetta og Philae var på dramatisk langfart i rommet