Space hotel

Romhotell vil ta imot turister

Vil du overnatte i rommet? Et russisk firma planlegger et hotell.

9. desember 2011

Det russiske selskapet Orbital Technologies vil skyte opp en romstasjon som skal ha plass til syv overnattingsgjester som bor til leie. Senere kan det bli plass til flere hvis man kobler på flere moduler.

Gjestene kan være rike turister eller forskere som vil utføre eksperimenter i vektløs tilstand om bord på romstasjonen, som inntil videre bare kalles Commercial Space Station (CSS).

Selskapet tilbyr ikke transport til romhotellet, men alt nå kan romkapslene Sojus fra Russland og Shenzhou fra Kina teoretisk sett brukes til frakt av romturister. Sannsynligvis vil også europeiske og amerikanske romferger kunne brukes om noen få år.

Cross section of space hotel

Romstasjonen skal settes i bane rundt Jorden mindre enn 100 kilometer unna den internasjonale romstasjonen, ISS. Den kan også fungere som tilfluktsrom for mannskapet på ISS hvis det skjer en ulykke og romstasjonen i all hast må evakueres.

CSS utvikles i ly av den russiske romfartsorganisasjonen. Imidlertid har både et amerikansk og et spansk selskap planer om en kommersiell romstasjon, så da får vi bare se hvilken av dem som først blir en realitet.