Esrange launch 01

Vektløse celler tar selfie i rommet

Et internasjonalt forskerteam utstasjonsert i Sverige har for første gang fotografert en celles indre mens cellen var vektløs. Forsøket skal bedre vilkårene for astronauter på fremtidens romferder.

28. april 2015 av Gunver Lystbæk Vestergård. Foto: Jesper Rais

Klappsalver og jubel brøt ut på Esrange Space Center i Nord-Sverige da raketten TEXUS 52 i begynnelsen av uken slo ut fallskjermen etter å ha vært 260 kilometer ute i rommet.

Om bord på den 13 meter høye raketten var det et mikroskop, som ved hjelp av laserlys for første gang fotograferte levende cellers indre mens de var vektløse – slik cellene er i kroppen på astronauter på romferder.

Svensk sentrum for romferder

Oppskytingen var i ferd med å avsluttes da ingeniørene fra det tyske romagenturet DLR oppdaget at en ledning skygget for et kamera, og raketten måtte åpnes igjen i 11. time.

Etter en times forsinkelse ble det tonntunge sprengstoffet likevel antent, og med en ildhale etter seg forlot raketten den svenske ødemarken litt utenfor gruvebyen Kiruna, der romferder av denne typen så smått er blitt hverdag.

Romferder er som fotballkamper

I et av eksperimentene på raketten tester et dansk-tysk forskerteam ved Aarhus Universitet hvordan celler fra skjoldbruskkjertelen oppfører seg på i vektløs tilstand.

Mikropskopets laserlys får cellenes indre til å lyse opp, og den 27 år gamle ph.d.-studenten Sascha Kopp hadde ansvaret for å stille skarpt på en celle i løpet av få sekunder under oppskytingen, mens han satt skilt fra resten av teamet i en bunker.

Da jeg sa farvel til ham nede i bunkeren, var jeg riktignok litt nervøs, men det var som en fotballkamp. Da fløyten først gikk, gjorde han bare jobben sin, forteller lektor Thomas Corydon ved Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet.

Sammen med professor i rommedisin, Daniela Grimm, leder han forsøket med cellene på romferd.

Romferder med celler er rekorddyre

Etter 20 minutter dalte raketten ned i snøen, og det hittil dyreste – cirka 20 millioner kroner – og mest kompliserte eksperimentet til dags dato i det tysk/europeiske TEXUS-romprogrammet ble erklært en suksess.

Undersøkelser av celler i vektløshet på romferder er et gryende forskningsfelt, for tidligere har man ikke trodd at cellene overhodet ble påvirket av romferder.

Fremtidens romferder må tenkes på nytt