Oppstår det friksjonsflammer når en romferge sendes opp?

Når en romferge vender tilbake fra en ferd, er hastigheten så høy at fartøyet gløder på grunn av friksjonen i atmosfæren. Blir det slik friksjon også når romfergen sendes opp?

1. september 2009

Det ville vært en utrolig sløsing med drivstoff om man ga en rakett eller romferge så stor fart under oppskyting at det resulterte i glødende friksjonsvarme. Helt fra romalderens spede begynnelse har prinsippet vært at man sender opp en rakett vertikalt og med forholdsvis lav akselerasjon. Den vertikale starten betyr at raketten bare oppholder seg forholdsvis kort tid i den tette atmosfæren. Den lave fartsøkningen sikrer at raketten ikke får for stor fart og at friksjonsvarmen holdes på et lavt nivå. Først når raketten har nådd en høyde på 50 000–80 000 meter, legges kursen slik at raketten går nokså parallelt med jordoverflaten. Det er nå man for alvor gir gass og øker farten fra noen få tusen kilometer i timen til 28 000 kilometer i timen, som må til for å opprettholde en bane rundt Jorden. Denne fasen varer i mange minutter mens raketten langsomt når marsjhøyden fra bakkenivå og opp til et par hundre kilometer. I denne fasen flytter raketten seg gjennom et nesten lufttomt rom. Det gir lav friksjon, og dessuten jobber rakettmotoren mer effektivt i et lufttomt rom enn i en tett atmosfære. I tillegg til disse faktorene er det en annen viktig årsak til å holde lav fart på veien ut gjennom atmosfæren. De fleste rakettene bruker flytende drivstoff med svært lav temperatur, og derfor begynner drivstoffet å koke og fordampe hvis veggene i drivstofftankene blir for varme. For å holde lavt trykk i tankene, ville man vært nødt til å slippe ut store mengder damp, noe som ville ført til en enorm sløsing med drivstoff.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: