UDG 2 Ny nasa rover

Nytt fra vitenskapens verden - uke 2

NASAs nye rover beveger seg som en orm · T-rex danset paringsdans · Fedmepille gjør mus dobbelt så gamle · Nytt bilde viser majestetisk Saturn · Tørk vasken på ett minutt

14. januar 2016 av Karen Grubbe

NASAs nye rover åler seg frem

Foto: NASA.

Fremtidens rover kjører ikke på hjul, men åler seg frem som en orm. Det amerikanske romfartsagenturet NASA har akkurat tatt patent på en ny type rover som beveger seg ved at væske flyttes mellom fire indre kammer. Fordelen med denne metoden er at roveren ikke risikerer å sitte fast i for eksempel stein, slik at den blir ubrukelig. Kilde: US Patent and Trademark Office.

T-rex danset paringsdans

Foto: Xing Lida/University of Colorado.

Tross klør og skarpe tenner hadde T-rex et varmt hjerte. Et forskerlag ved University of Colorado har analysert rundt 60 skrapemerker og konkluderer med at de ble laget av theropoder – inkludert T-rex – for rundt 100 millioner år siden som ledd i en paringsdans. Det er første gang forskere finner bevis på slik atferd blant dinosaurer. Kilde: Nature