Engine space plane

Ny motor skyter ut flyet med 7000 km/t

Romferder blir billigere, og lange flyturer kortere når rakettmotoren blir erstattet.

30. april 2013

En rabattert tur i verdensrommet eller en flytur til Australia på under fem timer kan bli realitet med en ny rakettmotor som er utviklet i Storbritannia. Etter 30 års innsats har det private selskapet Reaction Engines nå kunngjort at teknologien fungerer som planlagt. Med den nye motortypen SABRE, som står for Synergistic Air-Breathing Rocket Engine, blir romraketter gjenbrukbare, og passasjerfly kan oppnå over fem ganger lydens hastighet, altså nesten 7000 km/t.

Problemet med dagens rakettmotorer er at drivstoffet må blandes med flytende oksygen, som også må tas med opp. Mye drivstoff går med til å løfte oksygenet mens raketten stiger til værs. Derfor er det nødvendig å ha flere rakettrinn som kobles fra og blir romskrot etter hvert som de brenner ut.

Billigere romferd

Rakettrinnene blir ikke brukt om igjen, og det bidrar til å gjøre romfart til en kostbar aktivitet. SABRE-motoren er i motsetning til tradisjonelle rakettmotorer i stand til å bruke oksygenet i atmosfæren til å forbrenne drivstoffet. Derfor kan ingeniørene nå konstruere romfly som kan ta av fra en helt vanlig flyplass, lande samme sted etter endt oppdrag og brukes om igjen hundrevis av ganger.

Romflyet har bare behov for å ha med flytende oksygen hvis noe av turen foregår i mer enn 25 000–30 000 meter over bakken. Gjennombruddet kom da ingeniørene klarte å utvikle en varmeveksler som er i stand til å foreta en ekstrem rask nedkjøling av innsugingsluften.

Flytende oksygen

I flytende form er det en lyseblå magnetisk væske. Den tar mindre plass som fortettet væske, derfor brukes sjelden oksygen i gassform i forbindelse med rakettmotorer.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: