New Horizons på vei mot Pluto

Nedtelling til Pluto: Romsonde har dvergplaneten i sikte

Om få uker vil sonden New Horizons suse forbi Pluto på bare 12 500 kilometers avstand. Men allerede nå har den tatt de første bildene av dvergplaneten og sendt dem hjem til de spente forskerne på Jorden.

18. juni 2015 av Malene Breusch Hansen

Siden oppskytingen i januar 2006 har sonden New Horizons reist nesten 4,3 milliarder kilometer gjennom solsystemet. Nå har sonden mindre enn 40 millioner kilometer igjen til destinasjonen: dvergplaneten Pluto.

Ombord på NASA-sonden er det utstyr som blant annet skal fotografere Pluto, måle temperaturen på dvergplanten og undersøke den kjemiske sammensetningen av både overflaten og atmosfæren.

Men allerede nå har sonden sendt bilder av Pluto hjem til Jorden – og de er er så gode at forskerne har gjort de første nye oppdagelsene om dvergplaneten.

New Horizons avslører: Pluto er flekkete

De nye bildene av Pluto er tatt mellom 29. mai og 2. juni og gir den beste utsikten til dvergplaneten noensinne.

Bildene avslører at overflatens sammensetning er overraskende kompleks: Plutos overflate veksler mellom svært lyse og svært mørke flekker med noen områder i en halvlys nyanse innimellom.

Kilde: NASA (klikk for å se det i stort)

Bildene har bl.a. avslørt et lyst område på en av Plutos poler. Forskerne tror at området er en iskappe av frosset materiale, akkurat som iskappene på polene her på Jorden.

Ellers ligger både de lyseste og de mørkeste områdene av Pluto pussig nok rundt ekvator, men hvorfor det er slik, er foreløpig et mysterium.

Forskerne må vente med å få svar til begynnelsen av juli når New Horizons er kommet enda nærmere Pluto. Romsonden vil da undersøke både nyansene på overflaten og årsaken til dem i større detalj.

Det nærmeste møtet mellom New Horizons og Pluto finner sted 14. juli 2015 når sonden flyr forbi dvergplaneten på 12 500 kilometers avstand.

Lettvektersonden New Horizons er på størrelse med et klaver

New Horizons veier bare 478 kg og er under halvparten så tung som en personbil. Allikevel har den holdt det gående på en godt og vel fire milliarder kilometer lang tur gjennom solsystemet. Lær mer om den lille, utholdende romsonden her:

REISEN MOT PLUTO

? Avgang: NASA sendte sonden av sted 19. januar 2006.

? Ny viten: Et halvt års tid senere ble Pluto degradert fra planet til dvergplanet fordi den krysser Neptuns bane.

? Dvale: Kort etter oppskytingen ble sonden satt i en dvaletilstand, som den først våknet opp fra i desember 2014.

? Ankomst: 14. juli 20015 flyr New Horizons forbi Pluto på 12 500 kilometers avstand.