Nasa_astronauter

NASA søker astronauter

Den amerikanske romfartsorganisasjonen søker nye astronauter for første gang på tre år. Alle kan søke – nesten.

6. november 2015 av Babak Arvanaghi

Liker du å oppholde deg i trange rom? Har du en naturvitenskapelig utdannelse? Og har du alltid drømt om å komme nærmere stjernene? Da er astronautjobben kanskje noe for deg.

NASA søker nemlig astronauter til kommende romferder. Jobben kan innebære opphold på Den internasjonale romstasjonen, kommersielle romflygninger og kanskje en tur til Mars.

Astronauter har perfekt syn

Men stillingen er ikke for alle – romfartsorganisasjonen stiller visse krav til søkerne. Blant annet må man ha perfekt syn og være mellom 1,58 og 1,92 m høy.

Man må som minimum kunne vise til en bachelorgrad fra et universitet, og det er en fordel hvis man har en høyere grad innen ingeniørvitenskap, kjemi, fysikk eller matematikk. I tillegg må man enten ha 1000 flytimer under beltet eller tre års erfaring fra en relevant stilling med ansvar.

To års trening skaper astronauter

For å gjøre nåløyet enda mindre krever organisasjonen også at kandidatene har amerikansk statsborgerskap. Og så må de selvfølgelig klare seg gjennom diverse jobbintervjuer og tester.

Men hvis det skulle lykkes å komme gjennom nåløyet, kan romaspirantene se frem til en toårig treningsperiode for deretter å kunne kalle seg astronauter.

I tillegg til frynsegoder som gratis turer i rommet, ligger lønnen på et sted mellom 560 000 og 1 350 000 kroner i året.

Er du interessert? Da kan du