Edwin Aldrin på Månen

NASAs store øyeblikk

I år feirer NASA 100-årsjubileum. Vi har samlet 10 videoer med noen av de største og mest skjellsettende begivenhetene i romorganisasjonens historie.

29. januar 2015

NASAs forløper NACA ble oprettet i 1915 med det målet å utvikle og teste fly. 100 år etter kan vi se tilbake på en rivende utvikling, som blant annet har ført til seks månelandinger, utallige romvandringer og fantastiske bilder tatt av Hubble-teleskopet.

Vi har samlet noen av de største øyeblikkene i NASA s historie her.

1936: NASAs forløper testet propellfly

I 1915 ble organisasjonen NACA (National Advisory Committee for Aeronautics) opprettet. Organisasjonen som senere ble til NASA, skulle utvikle og teste fly. I klippet testes en flyvinges aerodynamikk i NACAs enorme fullskala vindtunnel.

1963: Cooper skytes ut i rommet

Gordon Cooper var en del av NASAs Mercuryprogram, som sendte de første amerikanerne ut i rommet. Om bord på kapselen navngitt Faith 7, ble Cooper det første mennesket til å sove i rommet. Oppdraget varte i alt 34 timer.

1969: Mennesket inntar Månen

Apollo 11 landet på Månen 20. juli 1969. Satellitten Lunar Reconnaisance Orbiter har lagd 3D-gjengivelser av landingsstedet i dag, og jernvarene som astronautene etterlot.

Se Edwin "Buzz" Aldrin og Neil Armstrongs egne opptak av menneskehetens første spede skritt på Månen:

1971: Alan Shepard spiller golf på Månen

I 1961 ble Alan Shepard første amerikaner i rommet. I 1971 var han igjen av gårde som kommandør på Apollo 14. Det feiret han ved å teste sin driver på Månens ru overflate.

1986: Challenger-katastrofen ryster USA

73 sekunder etter take-off eksploderte romfergen Challenger og trakk lange røykspor på himmelen. Katastrofen skyldtes en feil i drivstoffsystemet og kostet alle syv besetningsmedlemmene livet.

1990: Oppsendelsen av Hubble-teleskopet

Siden 1990 har Hubble-teleskopet foret oss med fantastiske bilder av stjernefødsler og fremmede galakser. Teleskopet er likevel i ferd med å bli pensjoneringsmodent og skal etter planen erstattes av det moderne og langt kraftigere James Webb Space Telescope i 2018.

2013: Øyevitneskildring fra en romvandring

Astronauten Chris Hadfield ble i 2001 første kanadier på romvandring. Hør opplevelsen hans av å henge fritt svevende i rommet med Jorden roterende under seg.

2014: ISS får et service-ettersyn

Astronautene Reid Wiseman og Barry Wilmore reparerer Den internasjonale romstasjonen, ISS, under en romvandring. Bl.a. blir en defekt energiforsyning skiftet ut.

2014: Servicerakett eksploderer i en kjempeildkule

Astronautene på Den internasjonale romstasjonen ISS, måtte vente lenger enn først planlagt på å få friske forsyninger fordi NASAs ubemannede Antares-rakett eksploderte i en imponerende ildkule under take-off.

Se mer om NASAs historie

I 1958 skjøt romeventyret fart – i bokstaveligste forstand. Rakettdrevne romfly, frykt for russerne, ombygde atommissiler og menn med hår på brystet spilte hovedrollene i årene da amerikanerne varmet opp til den ultimate utfordringen: Reisen til Månen.

Se hele videoen i Illustrert Vitenskaps store videoarkiv: