© Indian Space Research Organisation

Nasa finner forsvunnet romfartøy rundt månen

I åtte år har ingen hatt kontakt med et lite indisk romfartøy. Men nå har Nasa fanget opp signaler fra den forsvunne sonden.

14. mars 2017 av Karine Kirkebæk

Etter åtte års radiotaushet har Nasa funnet et forsvunnet indisk romfartøy.

Og den amerikanske romfartsorganisasjonen kunne formidle den gledelige nyheten til de bekymrede foreldrene – den indiske romfartsorganisasjonen ISRO.

Fartøyet Chandrayaan-1 forlot jorda i 2008 for å gå i bane rundt månen. Men siden august 2009 har ingen hørt fra det.

På størrelse med en liten bil

Sonden måler 1,5 x 1,5 m og veier 1380 kilo. Å finne et objekt på den størrelsen, i bane rundt månen, er som å finne en nål i en høystakk.

Månens gjenskinn har gjort det umulig å se fartøyet med optiske teleskoper.

Radar fant fartøyet

Nasa har derfor gjort bruk av en ny radarteknikk til å finne det lille indiske fartøyet.

De sendte mikrobølger fra sin 70 m store antenne i Goldstone Deep Space Communications Complex i California mot månens nordpol, og i West Virginia fanget det 100 meter store Green Bank Telescope radioekkoet.

Goldstone-antennen.