Nasa avfyring

NASA erobret rommet

Ildsprutende raketter, sonder langt ute i solsystemet og fotavtrykk i månestøv. NASA har gjennomført verdens viktigste romfartsoppdrag – og flere er på vei. Vi gir deg NASAs opprinnelse med en rekke spørsmål og svar.

12. januar 2015 av Morten Kjerside Poulsen

Månelandinger, marsrovere og sonder på fjerne kloder. Romfartsgiganten NASA er godt i gang med å utforske solsystemet og er langt fra ferdig. Innen de neste 20 årene skal mennesket både fange asteroider med gigantiske nett og sette fotavtrykk på Mars.

Hva er NASA?

NASA er den amerikanske romfartsorganisasjonen som ble grunnlagt i 1958. Det skjedde i kjølvannet av organisasjonen Naca (The National Advisory Committee for Aeronautics), som testet fly og aerodynamikk blant annet til bruk i 1. og 2. verdenskrig.

Hvorfor heter det NASA?

NASA står for National Aeronautics & Space Administration. Til sammenligning heter den europeiske romfartsorganisasjonen ESA (European Space Agency).

Hvert år mottar NASA 16 milliarder dollar (95,85 milliarder kroner) av den amerikanske stat til romprogrammer og grunnforskning.

Hvor mange ganger har NASA vært på Månen?

Mellom 1969 og 1972 gjennomførte NASA seks bemannede månelandinger. I alt har 12 astronauter satt foten på Månens overflate.

I tillegg har romfartsorganisasjonen gjennomført et utall ubemannede landinger. Inntil videre har bare USA klart å sende mennesket til Månen.

Når sender NASA mennesket til Mars?

NASA har planer om å lande på Mars i 2030-årene.

Etter at sonder og en ny rover har undersøkt overflaten, blir seksjonene som skal utgjøre astronautenes nye hjem sendt til Mars. Deretter følger astronautene. Turen tar ca. ett år.

Hvor mange Apollo-oppdrag gjennomførte NASA?

NASA hadde i begynnelsen store problemer med Apollo-programmet. Apollo 1 ble rammet av en katastrofe 27. januar 1967, da kapselen brøt ut i brann under en øvelse, og de tre astronautene brant i hjel.

Den første suksessfulle bemannede Apollo-ferden var Apollo 7 i oktober 1968.

Deretter fulgte en strøm av Apollo-oppdrag – ikke minst den første månelandingen med Apollo 11 i juli 1969. Den siste Apollo-ferden ble Apollo 17 i desember 1972, som samtidig også var den hittil siste månelandingen.

Hva er den største raketten NASA har bygd?

For å løfte Apollo-modulen og månelandingsfartøyet ut av atmosfæren måtte NASA utvikle en enorm rakett. Svaret ble den 111 meter høye og 3000 tonn tunge løfteraketten Saturn V, som til dags dato er den største raketten NASA har bygd.

Det er imidlertid en enda større rakett på vei. Når Orion skal av sted til Mars, kommer det til å skje med den nye raketten Space Launch System med en høyde på 117 meter.

Fra hvor styrer NASA oppdragene?

Når NASA sender en rakett til værs, skjer det fra Cape Canaveral ved Floridas Atlanterhavskyst. Her ligger også John F. Kennedy Space Center, som i dag styrer ubemannede oppdrag.

I Houston, Texas, ligger Lyndon B. Johnson Space Center, der alle bemannede oppdrag blir styrt.

Hva har ”Houston, we have a problem" med NASA å gjøre?

Sitatet viser til Apollo 13 som ble rammet av eksplosjoner i rommet.

”Houston, we have a problem" er likevel ikke helt ordrett og stammer fra Hollywoodfilmen ”Apollo 13”, der astronautene, anført av Tom Hanks, sender beskjed hjem til kontrollsenteret i Houston da romskipets teknikk begynner å svikte.

I virkeligheten meldte astronauten Jack Swigert kontrollsenteret: ”Houston, I believe we’ve had a problem here", etter at en oksygentank hadde eksplodert og varselslampene begynt å blinke.

Siden er uttrykket blitt populært i alle mulige sammenhenger når ting begynner å gå galt.

Bruker NASA fortsatt romferger?

Nei. NASA flyr ikke lenger med romferger. Den siste romfergen, Atlantis, ble pensjonert 21. juni 2011 etter et vellykket oppdrag.

NASA bygde i alt fem romferger: I tillegg til Atlantis var det Discovery, Endeavour, Challenger og Columbia. De to sistnevnte eksploderte henholdsvis brant opp i 1986 og 2003.

Når sendte NASA Curiosity til Mars?

Roveren Curiosity ble sendt til Mars i 2011 og landet på den røde planeten i august 2012. Roveren har blant annet undersøkt Mars’ klima og egnede landingssteder for det kommende bemannede Mars-oppdraget.

Hva er de fem største oppdragene NASA har gjennomført?

1. Månelandingen med Apollo 11, 1969

2. Den internasjonale romstasjonen (ISS), som ble bygd i samarbeid med romorganisasjoner i Europa, Russland, Canada og Japan, 1998

3. Hubble-teleskopet og dets fantastiske bilder, 1990

4. Mars-roverne Spirit og Opportunitys undersøkelser av den røde planeten, 2004

5. Cassini-oppdragenes bane rundt Saturn og sondens landing på månen Titan, 2004–2005.

Har NASA ville oppdrag i sikte?

Med nytt teleskop kan NASA se universets fødsel

I 2018 blir verdens til dags dato mest kraftfulle teleskop, James Webb Space Telescope, satt i bane.

Romteleskopets speil er over dobbelt så stort som Hubble-teleskopets hovedspeil og vil være i stand til å se 13,5 milliarder år tilbake i tid og fange opp infrarød stråling fra perioden da de første stjernene og galaksene ble dannet.

NASA fanger asteroide

I 2019 sender NASA opp robotromfartøy for å fange en asteroide og transportere den til området rundt Månen, der den skal plasseres i en stabil bane.

Etter planen skal astronauter rundt 2021 lande på asteroiden og undersøke den på aller nærmeste hold. Målet er bl.a. å undersøke muligheten for å kunne endre banen til en asteroide i tilfelle av at en stor asteroide en dag kommer på kollisjonskurs med Jorden.

NASA setter foten på Mars

I 2030-årene vil NASA sette de første menneskene på Mars, etter at sonder og rovere har undersøkt egnede landingssteder og bygd en base på den røde planeten.

NASA fyller rundt år