Animert bilde av BFR (BigFuckingRocket), som docker med ISS.
BFR og ISS

Musk vil blant annet bruke kjemperaketten BFR til å sende materiale til ISS for å finansiere reisen til Mars.

© SpaceX

Kjemperakett kan sende mennesker til Mars om 7 år

Den nye raketten har plass til 200 mennesker på hver tur mellom Mars og jorda og vil dessuten kunne brukes til absurd raske kommersielle reiser på jorda.

3. oktober 2017 av Michael Friislund

På fredag la Tesla-milliardæren Elon Musk fram flere detaljer om flaggskipet for romfirmaet SpaceX, som han fortalte om for første gang i fjor. Raketten har skiftet navn til BFR – som ifølge Musk står for «Big Fucking Rocket!»

Kjemperaketten kan transportere mellom 90 og 200 mennesker til Mars av gangen, mens Nasas planlagte Orion-fartøy, som også skal til Mars, bare har plass til fire astronauter!

Mer plass enn på en Airbus 380

BFR har med sine 825 kubikkmeter mer kabinplass enn verdens største passasjerfly, Airbus 380, og de reisende kan se fram til å sove i et av romskipets 40 kabiner eller slappe av i de store fellesområdene lengst framme i fartøyet – hvis de kan venne seg til den vektløse tilstanden.

Lær mer om fremtidens utrolige visjoner. Abonner på Illustrert Vitenskap i dag.

Den 106 meter høye og ni meter brede raketten består av to deler: 

En løfterakett med 31 Raptor-motorer, utviklet av SpaceX, som til sammen kan løfte 150 tonn ut av atmosfæren. Til sammenligning kunne Nasas månerakett, Saturn V, løfte 135 tonn – og selve romskipet, som er utstyrt med 6 Raptor-motorer.

Når raketten kommer ut av jordas atmosfære, kobler romskipet seg fra løfteraketten, som flyr tilbake mot jorda.

Den blir 100 prosent gjenbrukbar

Planen er at både løfterakett og romskip kan lande, noe som gjør systemet 100 prosent gjenbrukbart.

SpaceX har allerede suksess med Falcon 9, som har gjennomført 16 landinger på rad uten feil og siden 2012 har vært brukt til å levere materiale til ISS. 

Første bemannede tur i 2024

BFR har en imponerende toppfart på 29.000 kilometer i timen og kan frakte kolonistene til Mars på mellom 150 til 300 dager. 

Ifølge Musk er prosjektet så realistisk at han satser på å sende BFR til Mars allerede i 2022 og foreta de første bemannede turene i 2024. Og drømmen er å kolonisere Mars og for alvor gjøre menneskeheten til en romfarende sivilisasjon.

Lær mere om BFR utrolige spesifikasjoner i Elon Musks presentasjon her:

Musk: Finansiering er på plass

I fjor la Musk for første gang fram planene om å reise til Mars, men finansieringen var ikke på plass. Problemet var særlig de høye kostnadene ved å bygge raketter.

På IAC (International Astronautical Congress), som ble avholdt Adelaide i Australia, løftet Musk for første gang sløret for hvordan finansieringen skal foregå.

For det første faller kostnadene markant fordi raketten kan brukes igjen og igjen.

I tillegg skal en omlegging i hele SpaceX-prosjektet bidra til å finansiere turene til Mars. I dag har SpaceX i oppdrag å levere mye av det materialet som i dag leveres til ISS. Planen er at BFR i fremtiden skal stå for samtlige forsendelser til ISS.

Det gjør igjen at SpaceX kan flytte alle de ressursene som i dag brukes de andre rakettene, Falcon9, Dragon og Heavy, over til BFR.

London–New York på 29 minutter

Men på ett punkt har Musk virkelig økt ambisjonsnivået: 

– Vi bygger et romskip som er i stand til å dra til Mars. Hva ville skje hvis du tar det samme romskipet og bruker det til å fly fra ett sted til et annet på jorden, sa Musk. 

– Vi kikket på det, og resultatene er ganske interessante.

Med sin utrolige toppfart kan BFR brukes til kommersielle flyvninger. Ifølge planene kan man reise til en hvilken som helst destinasjon i verden på under en time. For eksempel vil en tur fra London til New York ta 29 minutter. Musk likevel ikke sagt noe om hvor lang tid det vil ta å sjekke inn og boarde den enorme romraketten.

Les hvordan Musk vil kolonisere Mars 

Du kan se hvordan selve transporten til Mars skal foregå her:

Les også

Kanskje du er interessert i...

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: