Astronauter skal bo i iglo

Astronauter skal bo i Mars-iglo

Når de første astronautene flytter til Mars, skal de bo i sikkerhet for kosmisk stråling i sin helt egen, 3D-utskrevet iglo av is.

2. mars 2016

Skap en 3D-utskrevet bolig til fire astronauter på Mars – og tilse at byggematerialene er tilgjengelige på den røde planeten.

Slik lød betingelsene i en NASA-konkurranse om å utvikle en bolig til de første marspionerene.

Blant 165 forslag kåret romfartsorganisasjonen de tre beste, og førstepremien på 25 000 dollar gikk til det på samme tid enkle og futuristiske Ice House som er tenkt ut av de amerikanske deltagerne Team Space Exploration Architecture og Clouds Architecture Office.

3D-skrivere bygger iglo av is

Ishuset minner om en pyramide med rundede hjørner og består av et skall av 3D-utskrevet is som ifølge planen kan hentes i flytende form under marsoverflaten.

Skallet verner pionerene mot både kosmisk stråling og solstråler og gjør seg bemerket ved å være nesten gjennomsiktig slik at de fire personene på Mars både er sikret en viss mengde dagslys til gagn for så vel helse som humør og lar dem nyte utsikten over de endeløse ødslige slettene på planeten.

Rom-iglo inneholder grønn hage

Navet i Mars-basen er landingsmodulen som består av flere etasjer med blant annet bokvarter, bibliotek, treningsstudio, kjøkken og laboratorium, alt sammen omkranset av en stående hage.

Hele basen er trykksatt slik at astronautene kan vandre fritt omkring uten å måtte ha på bevegelseshemmende romdrakter.

Slik blir iglo-basen av is skrevet ut:

*

1. Kommandofartøyet lander på Mars og begynner å hente is opp fra undergrunnen.

2. Fundamentet til basen blir lagt før det blåses opp en lufttett membran rundt fartøyet.

3. Små roboter 3D-utskriver basen av is inne bak den lufttette membranen.

4. Den ferdige basen har fire etasjer og inneholder blant annet laboratorium og en hage. Det primære oppholdsstedet er selve landingsfartøyet, som er bekledd med et kuldeisolerende lag, slik at astronautene kan gå rundt i 20 °C.

Iglo, regolitt og avdankede romfartøy

Det ble igloen av is som vant NASAs konkurranse, men konstruksjonen var skarpt forfulgt av både en oppblåsbar base kledd med regolitt og en annen laget av gammelt romskrot og lava:

1.-plass . NASA kåret en 3D-utskrevet iglo som vinner i en konkurranse om å skape en 3D-utskrevet base som kan huse fire astronauter på Mars.

2.-plass. Team Gamma foreslo en base som er dekket av materialet regolitt. Basen er bygd opp av oppblåsbare moduler som skal beskyttes av et 3D-utskrevet skall. Roboter vil lokalisere materialet til skallet på Mars’ overflate.

3.-plass. Team LavaHive sto bak en base av lava og resirkulerte romskipsdeler. Basen er bygd opp av oppblåsbare moduler med en boligdel som blir vernet av deler fra fartøyet. 3D-utskrevne ganger knytter de ulike modulene sammen.

Astronauter får enkeltbillett til et iglo-liv på Mars