Hvor stor må en romkoloni være?

Hvis vi tenker oss at vi en dag sender et romskip til en annen planet – hvor mange mennesker må det da være med for å sikre tilstrekkelig genetisk variasjon?

Genetikere og biologer har regnet på hvor mange individer man kan nøye seg med hvis man skal grunnlegge en bestand av dyr som kan klare seg i lang tid fremover. Dette er viktig i forbindelse med arbeidet for å bevare sjeldne arter. En svært grov tommelfingerregel sier at det kreves minst 50 individer, 25 av hvert kjønn. Dette tallet forutsetter imidlertid at individene parer seg helt tilfeldig, og det gjør som kjent ikke menneskene. Jo mer system det er i paringene, jo flere individer trengs det for å motvirke effektene av innavl. Nå er det selvfølgelig ikke godt å vite hvordan de seksuelle normene ville bli om bord på et romskip til en fjern planet. Men færre enn 50 mennesker kan i hvert fall ikke være nok. Og hvis man ikke bare vil unngå innavl, men også sikre en sunn genetisk variasjon, trengs det trolig flere tusen mennesker. Derfor er det meget mulig at vi i så fall må sende av sted mer enn ett enkelt romskip.