Eksoplaneter

Romteleskoper samler inn store mengder data under sine årelange oppdrag som skal avsløre ukjente kloder med muligheter for liv.

Hjelp forskere med jakten på liv i rommet

Forskere har lagt ut data fra planetjagende romteleskoper til offentligheten i håp om at rominteresserte privatpersoner vil hjelpe med å se igjennom den enorme stabelen med bilder – og kanskje oppdage det første eksoplaneten med liv.

11. desember 2017

Er du – akkurat som mesteparten av verdens astronomer – overbevist om at jorden umulig kan være det eneste stedet i universet der det har oppstått liv? Og at det bare er et spørsmål om tid før vi finner liv der ute?

Da har vi gode nyheter: Du kan hjelpe med å fremskynde det store gjennombruddet ved å bli forskernes nye assistent i jakten på liv i verdensrommet.

Folk flest blir forskere

Jobben går ut på å lete etter beboelige eksoplaneter i de dataene som en liten hær av romteleskoper samler inn. Teleskopene tar en enorm mengde bilder – altfor mange til at forskere kan gjennomgå alle sammen.

Derfor er forskningsprosjekter som Planet Hunters og Nasa’s Citizen Scientists opprettet, der helt vanlige, astronomiinteresserte personer leter etter beboelige planeter.

I Planet Hunters kikker folk på data fra Kepler-teleskopet for å finne eksoplaneter som dataprogrammer har oversett. Prosjektet er en suksess: bare i 2016 ble det funnet ti nye eksoplaneter som forskerne hadde oversett.

Snart begynner Nasas nye TESS-teleskop å sende bilder til jorden – og disse må også finkjemmes etter viktige, nye funn.

De som deltar, mottar ikke noen lønn – men belønningen kan kanskje komme hvis du oppdager den eksoplaneten som viser seg å bli det første bekreftede stedet i universet der vi finner liv utenfor solsystemet.