Eksoplaneter

Romteleskoper samler inn store mengder data under sine årelange oppdrag som skal avsløre ukjente kloder med muligheter for liv.

Hjelp forskere med jakten på liv i rommet

Forskere har lagt ut data fra planetjagende romteleskoper til offentligheten i håp om at rominteresserte privatpersoner vil hjelpe med å se igjennom den enorme stabelen med bilder – og kanskje oppdage det første eksoplaneten med liv.

11. mars 2018 av Esben Schouboe

Er du – akkurat som mesteparten av verdens astronomer – overbevist om at jorden umulig kan være det eneste stedet i universet der det har oppstått liv? Og at det bare er et spørsmål om tid før vi finner liv der ute?

Da har vi gode nyheter: Du kan hjelpe med å fremskynde det store gjennombruddet ved å bli forskernes nye assistent i jakten på liv i verdensrommet.

Folk flest blir forskere

Jobben går ut på å lete etter beboelige eksoplaneter i de dataene som en liten hær av romteleskoper samler inn. Teleskopene tar en enorm mengde bilder – altfor mange til at forskere kan gjennomgå alle sammen.

Derfor er forskningsprosjekter som Planet Hunters og Nasa’s Citizen Scientists opprettet, der helt vanlige, astronomiinteresserte personer leter etter beboelige planeter.

I Planet Hunters kikker folk på data fra Kepler-teleskopet for å finne eksoplaneter som dataprogrammer har oversett. Prosjektet er en suksess: bare i 2016 ble det funnet ti nye eksoplaneter som forskerne hadde oversett.

Snart begynner Nasas nye TESS-teleskop å sende bilder til jorden – og disse må også finkjemmes etter viktige, nye funn.

De som deltar, mottar ikke noen lønn – men belønningen kan kanskje komme hvis du oppdager den eksoplaneten som viser seg å bli det første bekreftede stedet i universet der vi finner liv utenfor solsystemet.

Kom helt tett på planetene

Du kan selv se millioner av lysår ut i verdensrommet og blant annet se våre nærmeste naboplaneter, Mars, Jupiter, Merkur og Venus. Med en kikkert kan du oppleve Saturns spektakulære ringer og Jupiters måne Europa, der det kanskje er liv. Akkurat nå kan du få skaffe deg den perfekte startpakke til den spirende astronom. Du får:

• En kraftig håndkikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan evt. peke kikkerten mot stjernebildet Svanen, der to stjerner støter sammen og eksploderer i en rød nova omkring år 2022 – et fenomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.