VSH Space shuttle

Fransk romferge vil haike med et fraktfly

I 2013 skal en ny fransk romferge ut i universet – ved å ta av fra et større fly

25. oktober 2010

Ideen om å frakte personer ut i rommet i fartøyer som transporteres fra Jorden og et stykke opp på ryggen av et fly, er ikke ny, men til nå har det vært brukt dyre spesialutviklede fly. Det vil den franske flyfabrikken Dassault Aviation, som blant annet sto bak de legendariske Mirage-jagerflyene, gjøre om på med en teknologi som i løpet av tre år skal føre fartøyer opp til rommets yttergrense ved bruk av ordinære transportfly.

Dassaults romferge heter VSH og er et fartøy med plass til seks personer, som veier 11 tonn. Tegningene til VSH er en videreutvikling av NASAs romfergeprosjekt X-38 som ble skrinlagt i 2002, og det europeiske Hermes-prosjektet som ble lagt på hyllen i 1990-årene. Sammen med en rekke sveitsiske selskaper har Dassault Aviation bygd på erfaringene med særlig X-38, og som det opprinnelig var tenkt med X-38, skal også VSH plasseres på toppen av et tradisjonelt fly og på den måten komme seg i luften. På grunn av vekten på 11 tonn må tilbringerflyet ha en viss løftekapasitet. Hvilken flymodell det faktisk vil bli, har Dassault Aviation ennå ikke helt bestemt seg for.

Da prosjektet var nytt, vurderte ingeniørene ved Dassault å la VSH ta av fra bakken, men planene ble lagt i skuffen fordi en jordbasert avfyring krever en mye mer omfattende infrastruktur. Dassault Aviation har utviklet og tatt patent på et system som baserer seg på å frigjøre VSH i cirka 8000 meters høyde og i en fart på mach 0,7 – det vil si 70 prosent av lydens hastighet. Deretter skal en booster aktivere rakettmotoren i VSH, som går på en miks av flytende oksygen og parafin og får VSH til å fly for egen maskin. VSH skal så etter planen opp i minst 100 000 meters høyde, slik at fartøyet når termosfæren og punktet som kalles grensen til rommet i en fart av mach 3,5.

VSH vil gå så høyt at det blir mulig å se jordkrummingen, og de seks passasjerene om bord vil mens turen varer, oppleve vektløshet i cirka tre minutter. Deretter vil VSH være i stand til å vende tilbake til Jorden og lande for egen maskin, og igjen klargjøres for ytterligere turer.

Til universets ytterkant

Et spesielt brennstoff driver VSH. Flytende oksygen blandet med parafin antennes i en russiskprodusert rakettmotor når VSH er blitt ført opp i cirka 8000 meters høyde. Det gir den nødvendige fremdriften til å sende mellom tre og seks passasjerer opp i over 100 000 meters høyde, som utgjør rommets offisielle ytterkant.

Les også

Kanskje du er interessert i...

FÅ ILLUSTRERT VITENSKAPS NYHETSBREV

Du får ditt gratis spesialtillegg, Vår Ekstreme Hjerne, til nedlasting straks du har meldt deg på nyhetsbrevet.

Fant du ikke det du lette etter? Søk her: