ESA BepiColombo top

Romfabrikk viser frem kronjuvelene i åpent hus

Det europeiske romagenturet åpner døren til det enorme utviklings- og testsenteret, ESTEC, 4. oktober. Man kan bl.a. se romutstyr for milliarder og møte ESAs første kvinnelige astronaut. Dagen arrangeres sammen med Illustrert Vitenskap i Nederland.

10. september 2015 av Mikkel Skovbo

Astronauter, romsonder og kometoppdrag.

Det blir et kosmisk brak av en søndag når Det europeiske romagenturet (ESA) den 4. oktober slår dørene på vidt gap til testsenteret European Space Research and Technology Centre (ESTEC) i Nederland.

Illustrert Vitenskap i Nederland samarbeider med ESA om arrangementet og vil bl.a. tilby besøkende å bli fotografert som astronaut og få sin egen magasinforside.

ESA byr på romfartøy og asteroideforsvar

ESAs store romfabrikk er hjertet i europeisk romforskning og har siden 1968 utviklet og testet alt fra romfartøy til astronaututstyr. På åpent hus-dagen i oktober vil programmet bl.a. være pakket med følgende:

? Møt ESAs første kvinnelige astronaut

17 år som astronaut og oppskytinger til både Mir og Den internasjonale romstasjonen ble det til for den franske kvinnen Claudie Haigneré. Og senere, ja, da endte hun opp som forskningsminister i Frankrike. Hun forteller om sin enestående karriere – og deler også ut av autografer.

Claudie Haigneré kikker dypt i notatene sine fra et langt liv som astronaut, og deler gjerne kunnskap og erindringer med gjestene på ESA-dagen.

? Få de siste meldingene fra Rosetta

I fjor ankom Rosetta-sonden kometen 67P og avleverte en landingsmodul på den koksgrå overflaten. Du kan møte teamet bak ferden og få de siste oppdagelsene fra sonden 500 mill. km ute i verdensrommet.

Den 12. november 2014 foretok Rosetta-ferdens Philae-sonde verdenshistoriens første vellykkede landing på en komet.

? Opplev romsonden som skal til Merkur

BepiColombo-sonden dundrer i 2017 mot solsystemets ytterste planet. Merkur. Den skal utholde temperaturer på oppimot 350 °C – og det krever instrumenter og et solskjold av en viss kaliber. I ESAs innerste haller kan du komme tett innpå romutstyr verd milliarder.

Både Japan og Europa sender en satellitt til Merkur på BepiColombo-ferden – her er den japanske – og begge kan oppleves i ESTEC.

? Lær mer om Jordens romforsvar

ESA og NASA har planer om å sende en sonde rett inn i en asteroidemåne for å undersøke mulighetene for å forsvare Jorden mot himmellegemer. Du kan høre mer om oppdraget fra ESAs eksperter.

I 2022 dundrer en sonde fra NASA inn i Didymos-asteroidens måne, "Didymoon", 11 mill. km fra Jorden. En annen ESA-sonde vil holde seg i bakgrunnen og overvåke sammenstøtet for å innhente data.

Varm opp med ESAs største suksess