nb_u09 Dawn

Suksess: NASAs Dawn-sonde går i bane rundt dvergplanet

Fredag lyktes det NASA å få romsonden Dawn til å gå i bane rundt dvergplaneten Ceres 450 millioner km fra Jorden. Det er første gang en sonde går i bane rundt en dvergplanet.

6. mars 2015 av Anne Lykke og Karen Grubbe

NASAs folk på Jorden holdt pusten da Dawn-sonden fredag nærmet seg dvergplaneten Ceres for å legge seg i bane. Men ingen visste om møtet gikk bra eller ikke.

Etter planen skulle Dawn ikke ha radiokontakt med Jorden under selve møtet. Først en time senere, da Dawn hadde lagt seg i bane, fikk NASA på ny kontakt med sonden. Og klokken 15.36 norsk tid kunne forskerne puste lettet ut: Alt hadde gått som planlagt, og Dawn kan nå begynne å sende viktige data hjem.

Dawn er den aller første sonden som går i bane rundt en dvergplanet, og sondens ferd ut gjennom solsystemet har vart 7,5 år.

Dvergplaneten Ceres ligger i asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter vel 450 millioner km fra Jorden.

Dawn måler overflaten

Målet med ferden er å samle informasjon om den nærmest ukjente dvergplaneten i solsystemet.

Dawn skal ikke lande på Ceres, men derimot sveve nær overflaten og ta bilder. Når Dawn er nærmest Ceres, svever den 375 km over overflaten.

Avanserte instrumenter om bord kan måle bølger som sendes fra Ceres’ overflate og dermed analysere seg frem til hvilke stoffer overflaten består av.

Allerede nå har Dawn sendt flere bilder av Ceres hjem til NASA. Bildene viser blant annet flere mystiske hvite flekker på overflaten.

NASAs forskere mener at flekkene kan være store områder med is som reflekterer lyset. Beregninger tyder da også på at vann utgjør en firedel av Ceres’ totale masse.