Lakes on Titan

Romsonde fanger unikt glimt av sjøer på Titan

Planetforskere har avdekket overflaten på Saturns største måne, Titan. Månen ligger normalt skjult under et tett, oransje skylag, men en romsonde har nå fått et unikt glimt av hva som gjemmer seg under.

Titan, Saturns største måne, er dekket av et tett oransje skylag, men under en rekke forbipasseringer tidlig på høsten i 2013 fikk NASA-sonden Cassini et enestående glimt av sjøene som ligger strødd omkring på månens nordlige halvkule.

Sjøer av metan og etan

Frem til nå har forskerne ikke sett annet enn uklare og fragmentariske opptak av området. Men gjennom hull i skydekket klarte Cassini å ta infrarøde bilder som nå er blitt montert sammen som en mosaikk og gir astronomene et enestående inntrykk av sjøenes natur.

Sjøene består av de flytende hydrokarbonene metan og etan og har lenge vært gjenstand for forskernes oppmerksomhet, og det er fordi Titan er det eneste stedet i solsystemet, bortsett fra Jorden, der astronomene har funnet væske på overflaten.

Cassini har kartlagt Titans overflate

Ved hjelp av radardata fra Cassini har en gruppe planetforskere skapt det første topografiske kartet over Titans overflate som vanligvis ligger skjult under en tett og ugjennomtrengelig atmosfære.

Klikk på bildet for å se det i en større utgave