Laserkanon skal knuse asteroider

Solstråler skal knuse asteroider

Virkelighetens svar på et science fiction-våpen skal sikre jorda mot asteroider og andre trusler fra rommet.

20. juli 2016

Forskere fra University of California, Santa Barbara og California Polytechnic State University holder på å konstruere et rombasert laservåpen som skal oppdage og knuse asteroider som er på kollisjonskurs med jorda.

Våpenet går under navnet DE-STAR – en forkortelse for Directed Energy System for Targeting of Asteroids and exploRation.

Solstråler blir til dødbringende laser

Hovedoppdraget til DE-STAR er å høste energi fra sola og tilintetgjøre asteroider før de treffer jorda. Laservåpenet kan også analysere asteroider og hva de består av.

|

Asteroider blir til pulver

Tanken er at en ubemannet DE-STAR skal gå i bane rundt jorda og ved hjelp av en kraftig laserstråle enten pulverisere eller endre kurs på asteroider som truer planeten vår.

DE-STAR høster energi fra sola og konverterer den til laserstråler.

Som en bonus kan laserstrålen også brukes til å gi fremdrift til romsonder på reise i det ytre rom. Inntil videre er konseptet bare testet i et laboratorium.

70 farlige asteroider med kurs mot jorda

Der er god grunn til at forskere har utviklet et nytt og effektivt våpen mot asteroider.

Nasa har beregnet at det er 70 asteroider som truer jorda. De kan utslette hele nasjoner eller forårsake store tsunamier.

Du kan lese mer i denne artikkelen:

Hva er asteroider?

Asteroider er større og mindre klumper av blant annet mineraler og metall i verdensrommet. Noen av disse asteroider kommer svært tett på jorden og enkelte ganger blir den truffet. Det kan få voldsomme konsekvenser for planter, dyr og mennesker.