Exomarsdel1

Alien-jeger sendt til Mars

En sonde og et landingsfartøy har satt kurs mot Mars for å finne svar på om det finnes romvesener på den røde planeten.

14. mars 2016 av Babak Arvanaghi

Vi er et stort skritt nærmere å få svar på om livet i solsystemet er begrenset til Jorden.

Klokken 10:31 i morges lettet en russisk rakett av typen Proton-M fra Baikonur-basen i Kasakhstan. Med seg hadde raketten et utforskningsprosjekt, som har kurs mot Mars.

Slik så det ut da raketten satte kurs mot Mars.

ExoMars, som prosjektet heter, er stablet på bena av den europeiske romfartsorganisasjonen, ESA, i samarbeid med det russiske Roscosmos.

Målet med prosjektet er å undersøke om det finnes eller har eksistert liv på den røde planeten.

Mars-prosjekt i to trinn

Prosjektet er delt inn i to trinn – den første romsonden ble sendt av sted i morges, den neste følger etter i 2018.

Sonden Trace Gas Orbiter, TGO, som ble sendt av sted i morges, skal gå i bane rundt Mars og undersøke om det er metangass i planetens atmosfære. Gassarten kan være et tegn på liv.

TGO skal gå i bane 400 km over Mars' overflate. Kilde: ESA

Landingsfartøyet Schiaparelli EDM Lander var også med om bord og skal måle bl.a. vindhastighet, vindretning og trykk fra Mars’ overflate. Fartøyet har batteri til fire dager.

Schiaparelli-fartøyet lander etter planen på Meridiani Planum den 19. oktober i år. Kilde: ESA

Rover skal bore i Mars

Schiaparelli-modulen er i tillegg til å være en forberedelse til prosjektets neste trinn – en rover, som skal foreta boringer i Mars’ overflate og analysere prøvene for tegn på liv. Roveren lander etter planen i 2018.

ExoMars-roveren kan bore seg to meter ned i planeten og ta prøver. Kilde: ESA

Sannsynligvis skal roveren også undersøke de stedene der det er observert tegn på flytende vann på Mars.

Hvis alt går etter planen, er den første romsonden i ExoMars-prosjektet fremme ved den røde planeten om syv måneder.