Planet ved Alpha Centauri

Ny planet oppdaget ved Alpha Centauri

Astronomer fra Den europeiske romorganisasjonen har oppdaget en planet i bane rundt Alpha Centauri, stjernen som er nærmest vårt eget solsystem.

17. oktober 2012 av Søren Bjørn-Hansen

Det er en fantastisk nyhet, for til nå mente forskerne at Alpha Centauri ikke hadde planeter. Stjernesystemet ligger 4,3 lysår borte og er et trippelstjernesystem.

Stjernene Alpha Centauri A og B er henholdsvis litt varmere og litt kaldere enn vår egen Sol, og de har en såkalt rød dvergstjerne kalt Proxima Centauri i bane rundt seg. Den nyoppdagede planeten er litt større enn Jorden og sirkler rundt Alpha Centauri B.

Dessverrre er planeten svært nær stjernen, og dermed altfor varm til å ha liv slik vi kjenner det. Men oppdagelsen gir håp om at enda mindre planeter kanskje finnes i systemet – og at andre stjernesystemer kan ha millioner av jordlignende planeter i riktig avstand fra stjernen.

Vi kommer imidlertid ikke til å besøke den nye planeten inntil videre. Selv med våre raskeste romskip vil turen til Alpha Centauri ta minst 50 000 år. Men forskerne arbeider med et mye raskere stjerneskip som skal kunne nå Alpha Centauri på 100 år. Det kan du lese om i neste nummer av Illustrert Vitenskap.