romdrakt

NASA viser frem ny romdrakt

En supermoderne romdrakt med hardt brystskjold, boblehjelm og selvlysende effekter skal hjelpe astronauter til å utforske Mars uten å bli drept av verken kulde eller stråling.

26. november 2015 av Rikke Jeppesen

NASA er kommet en tanke nærmere når det gjelder å sende mennesker til Mars med en ny multifunksjonell romdrakt.

Romfartsorganisasjonen har nemlig lettet på sløret om det avanserte utstyret som de nøye testede og utvalgte astronautene får lov å benytte seg av.

NASA har nylig presentert de første bildene av prototypen av den avanserte Z-2-romdrakten.

Slik ser prototypen av NASAs Z-2-marsdrakt ut. Nå skal den testes grundig på Jorden, før den fortsetter inn i neste testfase.

Fleksibel romdrakt passer alle

Den avanserte romdrakten er spesialdesignet for det viktige tidspunktet der astronauten har landet og skal utforske planeten Mars. Materialene er fleksible slik at drakten vil passe astronauter i alle størrelser, samtidig som den er utrolig hardfør.

Marsdrakten er sammensatt slik at den er lett, slitesterk og kan holde til svært lange oppdrag i Mars’ barske miljø, som utsetter astronautene for både ekstrem kulde på rundt -60 grader og radioaktiv stråling.

Selvlysende felt får romdrakt til å lyse opp

Prototypen på en Z-2-romdrakt er designet i grått med selvlysende tråder og felt som får den til å lyse opp.

Den store ryggsekklignende pukkelen på ryggen er inngangen – astronautene må nemlig krype inn i drakten, akkurat som i et romskip.

Ryggåpningen i NASAs Z-2-romdrakt gjør det mulig for astronauter å gå direkte fra et fartøy under trykk og inn i romdrakten. Det sitter et 'life support system' i pukkelen på romdrakten.

Nå skal draktens testes på Jorden, før den kan fortsette til neste fase, dvs. når den skal prøves i rommet.