stjernehimmel

Nå kan du se fem planeter på rekke

For tiden kan du oppleve et sensasjonelt syn: Hele fem synlige planeter står på rekke og kan ses på himmelen i de tidlige morgentimer. Se dem med smarttelefonen din.

29. januar 2016 av Anders Bruun

Er du tidlig oppe, og er det dessuten stjerneklart, må du ikke snyte deg selv for et fantastisk syn: De fem planetene Merkur, Venus, Mars, Jupiter og Saturn står på en nesten rett linje på den kalde morgenhimmelen. Det skriver Tycho Brahe Planetariet på sin hjemmeside.

Det er et sjeldent og meget vakkert syn. Prøv å få så fritt utsyn som mulig mot sør og øst – og har du muligheten til det, så dra bort fra byens lysforurensning.

Venus og Jupiter er klarest

Venus og Jupiter skinner som de klareste objekter på himmelen, men også Mars er forholdsvis lett å få øye på på grunn av den rødlige fargen.

Saturn befinner seg mellom Mars og Venus og kan lett forveksles med en stjerne da den ikke lyser like klart som Venus og Jupiter.

Merkur kan også være vanskelig å få øye på fordi den alltid er så nær Solen. Derfor bør man også se godt etter like før soloppgang.

Planeter står på samme side av Solen

Grunnen til det usedvanlige astronomiske fenomenet er at de fem planetene befinner seg på samme side av Solen i sine baner. Det betyr at alle planetene kan ses på samme tidspunkt i stedet for å være fordelt ut over hele natten.

Fordi alle planetene ligger i samme plan rundt Solen – det man kaller ekliptikken – og når vi ser på dem innenfra dette planet, ser det ut som om planetene ligger på rekke.

Du får sjansen igjen i august

Det spektakulære synet kan oppleves det meste av februar, men får du ikke sett det da, har du sjansen i august, når planetene igjen vil stå på rekke. Men denne gangen er det på kveldshimmelen like etter solnedgang de kan ses.

Se planetene med smarttelefonen

Skjermdump fra appen StarWalk der man med ved hjelp av smarttelefonen kan lokalisere alskens himmellegemer. Her ses f.eks. Hubble-teleskopet.

Er det overskyet – eller bare for kaldt å være ute? Du kan heldigvis oppleve planetparaden på smarttelefonen via en av de utallige stjernekikker-appene.

Det smarte ved stjernekikker-appene er at de bruker smarttelefonens akselerometer, så det er bare å rette telefonen opp mot et punkt på himmelen – så viser skjermen de stjernene, planetene, satellittene osv. som er i den retningen. Du kan også zoome inn og klikke på og lese om himmellegemene.

En stjernekikker-app er derfor et perfekt supplement når du skal oppleve planetparaden – og det perfekte hjelpemiddelet hvis du gjerne vil gi inntrykk av å vite en masse om astronomi.

Et par favorittapper