NASA arkiv

Nå har du tilgang til all NASAs forskning – gratis

NASA har åpnet godteposen og gitt tilgang til hele forskningsarkivet deres. Du kan allerede gå på oppdagerferd i dag.

23. august 2016 av Karine Kirkebæk

Alle med en astronautdrøm i magen, glødende interesse for gasskjemper og ønsket om liv på fjerne eksoplaneter har nå fått tilgang til et fantastisk bibliotek.

Det dreier seg om all den forskning og data som NASA opp gjennom tidene har finansiert. Forskningen har nå blitt gratis og tilgjengelig for alle.

Du kan finne arkivet PubSpace HER og søke på dine interesser som f.eks. Jupiter, Kepler, Apollo, ISS og mye mer.

Bryter ned betalingsbarrierene

Arkivet inneholder også fagfellebedømte vitenskapelige tidsskriftartikler og artikler som man tidligere måtte søke om å få kjøpe.

NASAs gest er en hyllest til oppdagelsen av universet. Det sier NASAs viseadministrerende direktør Dava Newman i en pressemelding.

”Hos NASA hyller vi muligheten til å utvide tilgangen til vårt omfattende arkiv av vitenskapelige og tekniske utgivelser. Gjennom tilgjengelighet og innovasjon inviterer vi hele verdenssamfunnet til å slutte seg til oss i arbeidet med å utforske Jorden, luften og rommet”, sier hun.

EU åpner opp i 2020

Den store forskningsgaven er i tråd med den amerikanske regjeringens ønske om å gjøre forskning mer tilgjengelig.

På samme måte har EU nylig sagt at også de håper å kunne gjøre all deres forskning fritt tilgjengelig innen 2020.