Melkeveien

Melkeveien ligger i en enorm gassboble

Melkeveien er omringet av en gigantisk varm gassky av ufattelige dimensjoner.

4. februar 2013

Vår galakse, Melkeveien, er omgitt av en gigantisk varm gassky av ufattelige dimensjoner, har en internasjonal forskergruppe fra romfartsorganisasjonene i USA, Europa og Japan oppdaget.

Gasskyen, som også omfatter våre to nabogalakser, er flere hundre ganger varmere enn Solens overflate. Astronomene har ikke fått øye på skyen før nå fordi den har meget lav densitet. Men da forskergruppen observerte noen klare røntgenstrålekilder, oppdaget de at en del av røntgenstrålene forsvant.

Det viste seg at de ble absorbert av ladede oksygenpartikler i nærheten av vår galakse, og det satte forskerne på sporet av gasskyen. I tillegg til oksygen inneholder den særlig hydrogen og noen andre grunnstoffer.

Oppdagelsen av den enorme skyen og partikkelinnholdet kan få store følger, for den rommer kanskje den mystiske mørke materien som astronomene ikke har klart å finne. Forskerne har offentliggjort sitt arbeid i tidsskriftet The Astrophysical Journal.