Mars Curiosity Rover illustration

Svaret må finnes i rommet

15. mai 2012 av Helle & Henrik Stub

Forskermajoriteten støtter teorien om at livet har oppstått på Jorden. Det skyldes i stor grad at teorien delvis kan bekreftes med laboratorieforsøk. For hvis vi kan skape levende celler i laboratoriene, er det et klart tegn på at livet oppsto som en følge av naturlovene – også selv om vi ikke forstår alt i detalj.

På den andre siden har tilhengerne av panspermiateorien et knallsterkt argument i det at Jorden har utvekslet meteoritter i det minste med naboplanetene Venus og Mars. Jorden har altså ikke vært biologisk isolert, noe som i hvert fall sannsynliggjør en lokal form for panspermia. Vi kan nemlig ikke avvise at bakterier er kommet til Jorden skjult i meteorer og kometer fra rommet.

Teorien vil svekkes helt hvis fremtidig utforskning av kometer og planeter ikke finner noen tegn til liv.

Svaret på det evige spørsmålet må nemlig ligge i universet. Romsonden Stardust har allerede utforsket kometen Wild 2 og funnet organiske stoffer som nå er til analyse. Men mest sannsynlig får vi svaret når månebilen Curiosity om ikke lenge begynner å utforske Mars.

Stardust

Teori 1 Innflytter: Livet kom til Jorden fra det ytre universet Det var utrivelig på Jorden: For 3,5 milliarder år siden var Jorden et frådende lavahav der liv hadde harde vilkår.

Bedre da på Mars: I motsetning til Jorden hadde Mars da et mildt klima der liv kunne trives.

Bakterier kan reise i rommet: Skjult i meteorer og kometer kan mikroorganismer reise i rommet. Meteoritter fra Mars har havnet på Jorden, kanskje førte de liv med seg. Forskerne er uenige, men stemmer det, er det et håndfast bevis.

Kunstig liv er ennå ikke skapt: Forskerne har ennå ikke klart å skape kunstig biologisk liv i laboratoriene. Det de har skapt, er livets byggesteiner.

Fred Hoyle

Teori 2 Innfødt: Kjemisk supermiks skapte liv på Jorden Evolusjonen startet med molekylene: Alt liv på Jorden er evolusjonens resultat. Kanskje er broen mellom livløs materie og livet også et resultat av en evolusjon.

DNA gjør Jorden til livets vugge: Vi er alle bygd opp av de samme aminosyrene. Hadde livet kommet utenfra, ville det vært en langt større ulikhet på Jorden.

Kunstige aminosyrer er blitt skapt: Ved å sette elektrisk spenning til en suppe av gasser som simulerte en ung Jord, skapte forskerne aminosyrer i laboratoriet.

Jorden har de rette betingelsene: Ellers i solsystemet er planetene golde steder der liv er usannsynlig. Men Jorden ligger ”midt i smørøyet” der liv kan trives.

Harold Urey

Konsekvensene

Teori 1 Innflytter: Det finnes primitivt liv i universet Hvis livet er spredt i universet av meteorer og kometer, er det sannsynlig at det i hvert fall finnes mikroskopisk encellet liv mange steder. Men ser man på hvor enormt lang tid det tok for Jorden å gå fra encellet liv til planter og dyr, er ikke teorien noe argument for at det yrer av høyt utviklede livsformer og sivilisasjoner andre steder. Det avhenger også av om spredningen av liv holder seg innenfor et eneste solsystem, eller om det også lar seg overføre mellom stjernene.

Teori 2 Innfødt: Livet kan være en sjeldenhet Om livet oppsto på Jorden, kan det i teorien også ha oppstått andre steder. Men det er ikke mange gode argumenter for at det finnes liv andre steder. Livets tilblivelse her på Jorden kan være en utrolig sjelden hendelse.

For å avgjøre om det finnes liv andre steder, er det nødvendig å forstå hvilke forhold på den unge Jorden som var avgjørende for at livet kunne oppstå. Kunnskapen kan vi bruke i letingen etter liv på andre planeter og få vite sikkert om det er oppstått uavhengig av livet på Jorden.