Jill Tarter

Observasjoner får fra 0 til 10 poeng

Hvordan vurderer vi en SETI-observasjon? To astronomer har utviklet en rioskala.

10. mars 2010 av Helle & Henrik Stub

Astronomene Jill Tarter og Ivan Almar utviklet den såkalte rioskalaen som fra 2002 har vært den offisielle skalaen som alle SETI-observasjoner rangeres etter. Er tallet 0, er observasjonen svært usikker eller kanskje feilaktig.

En ”normal SETI-observasjon” av et signal fra en stjerne i vårt nabolag gir et riotall på bare 4, tilsvarende moderat betydning – uansett om signalet var rettet mot Jorden og observasjonen var fullt ut pålitelig. Inneholder signalet også et budskap som vi kan tolke, stiger riotallet til 5.

Et riotall på 10 forutsetter at den observerte begivenheten vil forandre verden for bestandig. Lander det et fremmed romskip på Jorden, vil hendelsen få tallet 10. Hittil har ingen observasjoner ligget høyere enn 0.

Beregningen av riotallet omfatter fire faktorer:

Observasjonens art Man skiller mellom fysisk kontakt, ev. ved et fremmed romskip eller gjenstand, og et signal. Det har også betydning om signalet ble rettet direkte mot Jorden eller bare sendt ut på måfå i alle retninger. Det kan også være snakk om at man finner tegn til ingeniørkunst andre steder i universet.

Type observasjon Her vil man vurdere om det gjelder en enkeltstående observasjon eller tvert imot noe som gjentar seg og dermed kan bli bekreftet som følge av én eller flere nye observasjoner.

Avstanden til hendelsen En gjenstand som registreres i vårt eget solsystem, har definitivt større betydning enn en observasjon av et signal fra en stjerne mange lysår unna. Et signal fra en annen galakse, som har vært underveis i millioner av år, får ingen umiddelbar betydning for oss – ut over den rent vitenskapelige.

Observasjonens pålitelighet Om man kan stole på en observasjon, er en subjektiv vurdering. Men i sin alminnelighet vurderer man hvilke forskere som gjorde oppdagelsen og hvilke instrumenter de benyttet seg av.

Rioskalaen

Hvor viktig er en konkret observasjon? Det kan rioskalaen bidra til å svare på. Se rioskalaen her.