Europe Venus

NASA vil søke etter liv på Jupiter-måne

Ismånen Europa er det stedet i solsystemet der sjansen for å finne liv er størst. Nå har NASA-forskere planlagt en ferd til den fjerne kloden.

Les mer om NASAs ferd til ismånen Europa

Les hele artikkelen 'Oppdrag Europa' og se hvor i solsystemet det er muligheter til å finne liv. Artikkelen er fra Illustrert Vitenskap 5/2014. Som abonnent på bladet kan du hente artikkelen ved hjelp av knappen nedenfor.

Liv på månen Europa

Er det liv på Jupiters måne Europa? Det er et spørsmål astronomene fremfor alt ønsker å få besvart, og nå er svaret kanskje rykket noe nærmere. I en ny rapport, bestilt og betalt av NASA, beskriver en gruppe romforskere i detalj hvordan en romferd til den fjerne, isdekkede kloden kan gjennomføres.

Flytende vann

Helt siden romsonden Galileo kikket nærmere på Europa i 1995, har astronomene ment at månen har flytende vann - en av de grunnleggende betingelsene for liv. Under isdekket er Europa trolig dekket av et dypt hav som rommer mye mer vann enn alle havstrekninger på Jorden til sammen.

Ferske data fra romteleskopet Hubble tyder nå på at det nå og da skyter over 200 km høye søyler av vanndamp opp gjennom isen. Geysirene vil inneholde spor etter eventuelle organiske stoffer i havet, og det gjør jakten på livet langt lettere.

Hvis NASA velger å prioritere den kostbare Europa-ferden, kan en ubemannet sonde sendes opp i 2021 og nå frem til Jupiter-månen etter en reise på åtte år.

Les mer om NASAs ferd til ismånen Europa