Liv i rommet Enceladus

Saturns måne Enceladus er dekket av en tykk kappe av is. Men under, i et flytende hav, kan det være liv.

Hvor i verdensrommet er det størst sjanse for å finne liv?

Liv i rommet har vært i astronomenes søkelys i årevis. Toppkandidatene omfatter både måner og planeter, som trass i forskjellene alle er iskalde, mindre enn jorda og plassert akkurat i solsystemet vårt.

17. februar 2017 av Karen Grubbe

Størst sjanse for liv i rommet: Europa

• Diameter: 3122 km
  • Temperatur: –170 °C

Platetektonikk kan bety liv på Jupiters måne Europa

Europas isdekke er fullt av store sprekker med brudd der ny is er dannet. Astronomer har lenge undret seg over hvor det blir av den gamle isen, ettersom planeten ikke utvider seg.

>> Bli med på solformørkelsestur i USAs sørstater.

Nå er en sannsynlig forklaring at plater av den gamle isen skyves ned i grunnen og smelter sammen med det varmere underliggende islaget. Europa har altså platetektonisk aktivitet som jorda – bare med isplater.

Europas issprekker kan føre molekyler ned i månens underjordiske hav. Derfor ser mange til Europa for å finne tegn på liv i rommet.

Fordi Europa samtidig har et stort hav under isen og den rette kjemien på overflaten, er den lille månen nå toppkandidat på astronomenes liste over kloder som kan ha liv.

En sirkulasjon mellom overflaten og månens indre som platetektonikken forårsaker, kan nemlig føre molekyler fra overflaten til det underjordiske havet, som forskerne tidligere trodde var kapslet inn i et ugjennomtrengelig lag av is. Dermed blir Europa toppkandidat på listen over steder med mulig liv i rommet.

Nest størst sjanse for liv i rommet: Mars

• Diameter: 6792 km
  • Temperatur: –63 °C

Is på polene beskytter kanskje rester av liv

Mars er planeten som mest på jorda, men atmosfæren er altfor tynn til å beskytte levende organismer mot stråling fra rommet. Likevel er Mars blant kandidatene til å ha liv.

Mye tyder på at Mars lignet jorda før og hadde vann på overflaten. Derfor kan det sitte rester av liv i planetens polaris.

Data fra alle sondene og roverne som har besøkt Mars, tyder på at planeten lignet jorda i sine yngre dager. På unge Mars fløt vann på overflaten og vulkansk aktivitet kunne føre livets byggesteiner fra overflaten til planetens indre.

Selv om overflaten i dag er tørr og gold, kan mikroorganismer fra planetens ungdom ha søkt ly i isen som finnes ved polene og rett under overflaten.

Tredje største sjanse for liv i rommet: Enceladus

• Diameter: 499 km
  • Temperatur: –222 °C

Liv kan skjule seg i underjordisk hav

Saturns måne Enceladus ligner Jupiters Europa, for den har også et flytende hav under en tykk iskappe.

Enceladus' kappe av is omringer et hav der det er sjanse for liv.

Astronomer har nylig oppdaget over 100 geysirer av vanndamp og is på månen ved å analysere bilder fra Cassini-sonden, som i disse årene utforsker Saturn og dens måner.

Sonden har tidligere vist at livets byggesteiner, bl.a. karbon og hydrogen, er til stede sammen med en kjerne av flytende stein.

3 krav for liv

Vann, energi og kjemi er de tre forutsetningene forskere leter etter når de jakter på liv i rommet.

1. FLYTENDE VANN Alle celler inneholder flytende vann, og på jorda oppsto livet utvilsomt i havet. Astrobiologer mener derfor at en stabil mengde flytende vann er første betingelse for liv.

2. ENERGI Alle levende organismer har et stoffskifte som krever energi. Den kan komme fra sola eller kjemisk energi som organismen utvinner ved å forbrenne næring.

3. KJEMI Alt liv på jorda er bygd opp av molekyler, som er komplekse kombinasjoner av grunnstoffer som karbon, hydrogen og nitrogen.

Utforsk de dypeste hager og de fjerneste galakser.

Få 3 utg. av Illustrert Vitenskap til 79,00. Klikk her.