Fermilab teleskop top

Forskere: Lysglimt kan være signal fra aliens

En rekke mystiske lysglimt fra Melkeveien kan være signaler fra fremmede sivilisasjoner. Det er konklusjonen på en ny studie som bygger på observasjoner fra et teleskop – men her trengs flere studier, påpeker forskerne.

1. november 2016 av Nanna Vium

Akkurat nå kan det være intelligent liv i verdensrommet som forsøker å fange vår oppmerksomhet.

Det er i hvert fall en del av konklusjonen på en nylig publisert studie fra to kanadiske astrofysikere fra Laval University i Quebec. De har observert en rekke underlige lysglimt fra 234 ulike stjerner i Melkeveien ved hjelp av et stort teleskop i New Mexico.

Signalene stemmer med det en av forskerne, Ermanno Borra, beskrev i en studie fra 2012. Han forsøkte da å forutsi hvordan fremmed liv ville kontakte oss.

Det får forskerne til å konkludere med at de mystiske lyssignalene kan være flere hundre fremmede sivilisasjoner som forsøker å fange vår oppmerksomhet.

>>Opplev solen bli svart over sørstatene når en total solformørkelse rammer USA i 2017.

Flere observasjoner trengs

– Signalene har nøyaktig samme form som det som er beskrevet tidligere, forklarer forskerne i studien, som bygger på data om 2,5 millioner stjerner.

Men før vi lar oss gripe av full alien-feber, er det grunn til å krydre konklusjonen med en viss porsjon skepsis.

Begge de to forskerne forklarer at det er nødvendig med flere observasjoner for å bekrefte hypotesen, og andre astronomer, for eksempel Seth Shostak fra Extraterrestrial Intelligence Institute i California, er også forsiktige med å slå alien-alarm.

– Det virker lite sannsynlig at 234 ulike alien-samfunn sender de samme signaler helt simultant, sier han blant annet til Space.com.

Men det er verdt å undersøke nærmere: – Man kan jo bli for kynisk også, sier han.