Signal fra rommet

Tre teorier om mystiske radiosignaler fra rommet

Siden 2001 har astronomer fanget opp ti ultrakorte radiosignaler som ikke kan forklares med noen kjente kosmiske fenomener. Prøver romvesener å komme i kontakt med oss, eller er det en mer jordnær forklaring på dette signalet fra rommet?

21. september 2015 av Jesper Bindslev

Teori 1: Beskjed fra romvesener

Alle ti radiosignalene sender oss tilsynelatende det samme tallet til. Signalene har nemlig en forskyvning mellom høye og lave frekvenser som er delelig med tallet 187,5. Et matematisk budskap er nettopp det vil ville forvente å motta hvis fremmede, intelligente vesener ville ha kontakt med oss.

Teori 2: Ukjent kosmisk fenomen

I 1967 fanget forskere opp signaler fra rommet med en fast rytme på 1,33 sekunder. Den uforklarlige overføringen ble spøkefullt kalt “little green men”-signalene, men viste seg senere å stamme fra pulsarer – et fenomen som frem til da hadde vært ukjent for astronomene. Kanskje vil de ti radiosignalene senere bli forklart på samme måte.

Teori 3: Alminnelig radiokommunikasjon

Våre egne kommunikasjonssystemer sender ut radiosignaler konstant. Forklaringen på de mystiske radiosignalene kan vise seg å være noe så jordnært som en mobilsender eller en hemmelig spionsatellitt.

Hvilken teori er den mest sannsynlige?

Stem på den mest plausible av de tre teoriene – og se hva andre lesere synes:

Ekstremt korte radiosignaler

Grafen viser det siste av de ti signalene som ble fanget opp av Parkes-radioteleskopet i Australia den 14. mai 2014. De mystiske radiosignalene varte bare noen få millisekunder – det store utslaget på grafen – men rommer like mye energi som Solen sender ut i løpet av en hel måned.