Aliens teleskoper

3 superteleskoper jakter på aliens

I de neste årene kan planetjegerne ta i bruk tre nye romteleskoper. For første gang blir det mulig å se direkte på planeter utenfor vårt solsystem. Det er et langt skritt mot den ultimate oppdagelsen: intelligent liv i verdensrommet.

7. desember 2016 av Esben Schouboe og Karen Grubbe

1. Romteleskop på vannjakt

? Navn: James Webb Space Telescope ? Skytes opp: 2018

James Webb-teleskopet har samme teknologi som NASAs berømte Hubble-teleskop, men er kraftigere.

Speilene blir på 6,5 meter i diameter – mens forgjengeren bare har 2,4 meter – og kan observere et 15 ganger så stort område.

Teleskopet skal måle lys fra stjerner som passerer gjennom atmosfærene til eksoplaneter. Dermed blir det mulig å avsløre om det er vann der, noe som trolig er en forutsetning for liv.

2. Miniteleskoper på jakt etter jordkopi

? Navn:: PLATO (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) ? Skytes opp: 2024

Romteleskopet PLATO skal finne eksoplaneter som ligger i en avstand fra sin stjerne der det verken er for varmt eller for kaldt til at det finnes flytende vann – og dermed muligheten for liv.

PLATO består av 34 små teleskoper og kan derfor studere et enormt utsnitt av stjernehimmelen.

Teleskopet skal observere rundt en million stjerner og etter planen finne over 1000 eksoplaneter på størrelse med jorda.

3. Kjempeteleskop på jakt etter livets kjemi

? Navn: ATLAST (Advanced Technology Large-Aperture Space Telescope) ? Skytes opp: 2025

Nasas største satsing i årene 2025-2035 er romteleskopet ATLAST, som får et speil på hele ti meter i diameter.

ATLAST skal observere planeter direkte. En blomsterformet skjerm på et separat fartøy skal blokkere lyset fra stjernen, noe som ellers gjør det umulig å foreta direkte observasjoner av eksoplaneter.

Teleskopet skal se direkte på ekoplaneter i opltil 100 lysårs avstand og lete etter kjemiske tegn på liv.