Expansion of the universe

Krever utvidelsen av universet energi?

Ifølge fysikkens lover kan ikke energi oppstå eller forsvinne, bare omdannes til en annen form. Hvordan kan det da ha seg at universet hele tiden utvider seg? Det må da kreve umåtelige energimengder.

25. september 2014

Big bang satte det hele i gang

Faktisk krever ikke universets utvidelse noen energi. Alt stoff beveger seg bort fra alt annet som følge av ”dyttet” det fikk i big bang.

Stoffet fikk sin opprinnelige fart i big bang, og adlyder nå en annen hovedregel innen fysikken, nemlig Newtons første lov som sier at et legeme som unngår å påvirkes av ytre krefter, vil bevege seg langs en rett linje. Det betyr at det ikke krever energi å opprettholde utvidelsen av universet – derimot ville det krevd umåtelig med energi å bremse den.

Universets utvidelse akselererer

Den eneste kraften som påvirker galaksene, er gravitasjonskraften fra andre galakser samt kanskje en til nå ukjent naturkraft som får galaksene til å støte hverandre bort over lange avstander.

Ved å studere fjerne supernovaer har en internasjonal forskergruppe påvist at universets utvidelse akselererer, og det kan skyldes en slik ukjent kraft. Men selv om det er tilfellet, er det ikke snakk om at utvidelsen krever tilført energi utenfra.