Supernova

Kosmisk stråling kommer fra supernovaer

Når kosmisk stråling treffer gass- og støvskyer, oppstår det gammastråling. Forskerne kan finne den kosmiske strålingen ved å følge gammastrålingen gjennom rommet.

I flere tiår har forskerne drøftet hvor den kosmiske strålingen kommer fra.

Men nå har astrofysikere ved amerikanske Stanford University bevist, via analyser av fire års registreringer av gammastråler fra romteleskopet Fermi, at det er supernovaer som avgir kosmisk stråling.

Forskernes problemer med den kosmiske strålingen har til nå handlet om at strålingen blir kastet omkring av magnetfelter på sikksakkferden mot Jorden.

Men den nye oppdagelsen påviser at gammastråler oppstår i sammenstøt mellom protoner i kosmisk stråling og gass- og støvskyer rundt supernovaer.

Og fordi gammastråler farer rettlinjet gjennom rommet, bruker forskerne dem til å se at kosmisk stråling blir til i sjokkbølgene etter eksploderende stjerner.

Kosmisk stråling

Kosmisk stråling består av små elektrisk ladede partikler – mindre enn atomer – som farer gjennom rommet med lysets hastighet.