Kan rommet være uendelig og likevel stadig vokse?

Jeg har forstått at universet er uendelig stort, og samtidig er det kjent at det utvider seg. Hvordan kan noe uendelig bli større?

Når man sier at universet utvider seg, dekker det i virkeligheten bare over at alle galaksehopene later til å være på vei bort fra hverandre. Hvis vi kan akseptere tanken om et uendelig stort univers, er det ingen motsigelse i det. Det er i så fall plass nok å utvide seg i – galaksehopene kan godt øke den innbyrdes avstanden mellom hverandre uten konsekvenser for universets form. Moderne kosmologi går imidlertid litt lenger. De nøyer seg ikke med tanken om at alt fjerner seg fra hverandre i et uendelig stort rom, men ser i stedet slik på saken at det er selve rommet som utvider seg. Grunntanken er at rommet har en selvstendig realitet og ikke bare er en passiv arena som naturfenomenene kan utspille seg på. Men resultatet blir likevel at universet ikke trenger ekstra rom for å kunne utvide seg. Rommet blir så å si skapt i forbindelse med utvidelsen, men er fremdeles uendelig.