Hvorfor lyser svarte hull ?

Et svart hull er umulig å se fordi lyset ikke unnslipper dets gravitasjonsfelt. Hvordan er det mulig at man av og til ser svarte hull avbildet som store lysende skiver?

Et svart hull er et område i universet der massen er så konsentrert at ingen former for stoff eller stråling kan unnslippe den kraftige gravita-sjonen. Derfor er det ganske riktig umulig å observere et svart hull direkte, men til gjengjeld kan man nå og da observere det svarte hullets innvirkning på omgivelsene. Finnes det stoff i nærheten av det svarte hullet, vil det bli sugd inn mot hullet. Stoffet i form av gass, støv eller hele stjerner vil legge seg som en roterende skive rundt det svarte hullet. Det er strålingen fra denne såkalte tilvekstskiven astronomene ser, og som man av og til ser avbildet på tegninger av svarte hull. I virkeligheten er det ikke synlig lys teleskopene fanger opp, men derimot langt kraftigere stråling med en kortere bølgelengde. Stoffet vil drive i spiral inn mot hullet, og på grunn av friksjonen vil det bli varmet opp. Jo varmere stoff blir, desto kraftigere elektromagnetisk stråling sender det ut. Stoffet som beveger seg i spiral inn mot et supermassivt svart hull i sentrum av en galakse, blir ekstremt varmt – helt opptil 100 millioner grader. Dette utløser kraftig røntgen- og gammastråling som kan påvises og gi oss indirekte beviser på at svarte hull faktisk eksisterer.