Spiralgalakse

Hvor mange typer galakser finnes det?

Jeg har hørt om elliptiske galakser og spiralgalakser. Finnes det andre typer?

2. november 2010

Det finnes forskjellige klassifiseringssystemer for galakser, men de fleste astronomer bruker Edwin Hubbles system. I 1925 delte han inn galaksene etter utseendet.

Det er to hovedtyper, elliptiske galakser og spiralgalakser, og det er i sistnevnte kategori vår galakse, Melkeveien, hører hjemme. I tillegg har vi de uregelmessige galaksene som er asymmetriske og uten synlig kjerne.

Spiralgalaksene er skiveformet, buler litt ut på midten og er utstyrt med de karakteristiske armene. De elliptiske galaksene er også skiveformet, men de har en jevnere stjernefordeling.

Formen henger tilsynelatende sammen med hastigheten på galaksens rotasjon. De elliptiske galaksene roterer atskillig langsommere enn spiralgalaksene.

Edwin Hubble kategoriserte de elliptiske galaksene etter i hvor stor grad de så ”flattrykte” ut, og spiralgalaksene ble fordelt på to underkategorier, nemlig alminnelige spiralgalakser og stavgalakser.

I stavgalaksene sprer spiralarmene seg ut fra begge ender av en sentral stavlignende stjernekonsentrasjon. Spiralgalaksene deles videre inn etter hvor nær spiralarmene ligger galaksens sentrum.

Hubbles galakser

Hubbles gaffeldiagram viser de forskjellige galakseformene. Han trodde at galaksene utviklet seg fra elliptiske galakser til spiral­galakser, fra venstre mot høyre i diagrammet. Nå vet vi at det ikke er riktig. I tillegg til de elliptiske galaksene og spiralgalaksene har vi også irregulære galakser.